Van 11 tot en met 14 januari komt de vloerenwereld elkaar weer tegen tijdens de Domotex in Hannover. Omdat er dit jaar tegelijkertijd ook een editie is van Bau München zou er gedacht kunnen worden dat het aanbod aan exposanten en de hoeveelheid bezoekers zal versnipperen tussen Noord en Zuid Duitsland, maar de Deutsche Messe, organisator van Domotex, richt zich enthousiast op doelgroepen die niet snel naar Beieren zullen afreizen: architecten, ontwerpers en facility managers van horeca instellingen. Wat niet wil zeggen dat de klassieke bezoekers (groothandels, retailers en leggers) niet van harte welkom zijn in de tweede week van januari. Integendeel!

Architecten zijn de mooie dame die iedereen op zijn feestje wil hebben. Dit geldt ook voor vakbeurzen en Domotex is geen uitzondering. Met een speciaal programma voor architecten, ontwerpers en facility managers in de hotelbranche hoopt de organisatie van de grootste vloerenbeurs van Europa de mooie dames (en heren) over te halen naar Hannover te komen. Dit bestaat uit speciale rondleidingen en interactieve lezingen. Ontwerper Sebastian Herkner en architecte Ester Bruzkus zijn bekende namen in hun veld. Zij zijn twee voorbeelden van sprekers tijdens de beurs. Zij zullen hun licht laten schijnen op het centrale thema van deze editie: Create’N’Connect: vloeren die op maat en modulair inspelen op de behoefte aan onderscheidend zijn zonder teveel gedoe. Ieder zijn eigen vloer (vaak zelf gelegd vanwege een tekort aan vakmensen), maar wel massaal geproduceerd. Een interessant thema. Bezoekers krijgen na de voordrachten de gelegenheid om de sprekers te begroeten en met hen van gedachten te wisselen op een informele wijze.

Ook voor leggers
Boden gut machen, oftewel de vloeren goed leggen. Dat is het thema van de lezingen en demonstraties voor vloerenleggers. Hoewel de beurs zich de afgelopen jaren meer en meer tot een beurs voor inkopers heeft ontwikkeld wil de beursorganisatie de vloerenlegger als bezoeker niet uit het oog verliezen. Dat het hierbij vooral om de Duitstalige vloerenlegger gaat is gezien de aard van de beurs begrijpelijk, maar ook jammer: niet iedere legger uit Nederland beheerst het Duits. In hal 13 zal 4 dagen lang speciaal voor de leggers veel verteld worden over afwerken met lak of olie (of olie en daarna lak), maar ook over het schilderen van vloeren, egaliseren, verlijmen en het aanbrengen van plinten en profielen. Misschien dat door het demonstreren van de technieken de taalgrens enigszins wegvalt. Bedrijven die hun nieuwe producten zullen tonen zijn, onder andere, Kuberit, Lagler, Mapei, Neuhofer, Selit en Wolff. Daarnaast zijn er lezingen van vloeren vraagbaak Norbert Strehle over voegen (wettelijk acceptabel betekent nog niet dat de klant het accepteert), van Dominik Kison over schimmels onder de vloer en roestende vloerverwarming (en andere nachtmerries voor de legger) en de onvolprezen professor doctor Richard Kille: Geld ligt onder de vloer: het upgraden van egalisatie. Interessante onderwerpen, ook wanneer men het Duits niet machtig is.

Centraal thema: modulair en customized
Het thema voor deze editie is Create’n’connect, waarmee de beurs de nadruk op modulaire vloerbedekkingen die door de eindgebruiker voor een deel zelf kunnen worden ontworpen en gelegd wil benadrukken. Vloeren maken deel uit van het totale interieur en zeker startende bewoners zoeken naar vloerbedekkingen die passen bij een flexibele inrichting van kleine woningen in grote steden. Karpetten zijn een eeuwenoud voorbeeld van een flexibele, modulaire vorm van vloerbedekking. Bovendien worden deze vaak van natuurlijke materialen op ambachtelijke wijze gemaakt en ook dit spreekt starters op de woningmarkt aan. De industrie ziet nu ook in dat de tijden veranderen: grondstoffen worden schaars en moeten worden hergebruikt, jonge mensen huren noodgedwongen vaker een woning dan dat ze deze kopen en hebben behoefte aan minder spullen die ze snel kunnen meenemen bij een verhuizing en, nogmaals, het gevoel van de natuur in huis halen in een stedelijke omgeving is populair. Vandaar dat Domotex blij is met jonge bedrijven met karpetten voor jonge mensen (of voor ouderen die jong van geest zijn). Twee voorbeelden hun kleden zullen tonen aan inkopers en retailers zijn On the Rugs uit Hamburg (handgeknoopte kleden met een knipoog naar het Verre Oosten) en The Knots uit Berlijn (karpetten die hergebruikt worden tot nieuwe modellen). Allebei merken voor en door jonge mensen, een jeugdige impuls die van harte welkom is in de grijze/kale koppen wereld van de vloeren!