Foto: B Art Gietvloeren

 

Uit de Gietvloeren Marktmonitor 2024 van marktdata.nl blijkt dat de vraag naar gietvloeren voor buiten en bijgebouwen, zoals schuur, garage, balkon of terras, relatief sterker groeit dan die voor gietvloeren voor in de woning. Op basis van intelligente extrapolatie van het online zoekvolume naar gietvloeren kan worden gesteld dat voor gietvloeren de kleuren beige en zandkleur het het komende jaar goed zullen gaan doen.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over gietvloeren in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften en marktverhoudingen. De analyses hebben betrekking op ruim 4,5 miljoen gietvloer-gerelateerde zoekopdrachten.

Meeste zoekvolume heeft betrekking op particuliere woningen

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan gietvloeren blijkt dat meer dan twee derde deel van het zoekvolume naar gietvloeren betrekking heeft op particuliere woningen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de zoektermen woning, huis of appartement. De overige circa dertig procent van het zoekvolume heeft met name betrekking op gietvloeren voor de industrie en de horeca. Deze verhoudingen zeggen overigens niets over de omzetaandelen van de onderscheiden marktsegmenten, omdat de gemiddelde omzetwaarde van een zakelijke gietvloer veelal aanzienlijk groter is dan die van een particuliere gietvloer.

Meeste gietvloeren voor de badkamer, maar voor buiten en bijgebouwen kennen sterkste groei

Naar welke specifieke ruimtes wordt er het meest gezocht voor een gietvloer voor een particuliere woning? Bij deze analyse is een aantal ruimtes onderscheiden. De indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een soort ruimte is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het soort als zoekterm voorkomt in relatie tot gietvloeren. Het soort ruimte met veruit het meeste zoekvolume is de badkamer. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 4.600 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “badkamer” in de zoekopdracht in relatie tot gietvloeren. De term “woonkamer” behaalde per maand gemiddeld ruim 2.000 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden ruimtes ziet er als volgt uit.

 

Circa 45 procent van het zoekvolume met aanduiding van een soort ruimte heeft betrekking op de badkamer. Op de tweede plaats staat de woonkamer met een aandeel van 19,6 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de garage, welke 8,5 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt. Momenteel zien we met name bij de keuken en slaapkamer een sterke nominale daling van het voortschrijdende jaarlijkse zoekvolume. Het zoekvolume van de garage, buiten en het terras ontwikkelt zich sterk positief. Het onderzoeksrapport geeft tevens een prognose van de ontwikkelingen voor het komende jaar. Deze is becijferd met behulp van intelligente extrapolatie van big data. De schuur, buiten, garage, terras en balkon hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze ruimtes relatief sterk van de onderscheiden ruimtes. De slaapkamer, woonkamer, het toilet en de keuken bevinden zich juist in een ongunstig kwadrant van het model als het gaat om ruimtes.

 

 

Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op gietvloeren? Informatie over de marktverhoudingen en trends op het gebied van soorten gietvloeren, kleuren, materialen, overige productkenmerken en opties? Prognoses voor het komende jaar? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules, verkoopplatformen en vloerenlegbedrijven van gietvloeren en de jaarlijkse verschuivingen?

Je leest het in de Gietvloeren Marktmonitor 2024 van marktdata.nl.

Over de Gietvloeren Marktmonitor 2024

De Gietvloeren Marktmonitor 2024 biedt u inzicht in de (online) oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot gietvloeren en de ontwikkelingen daarvan in de afgelopen vier jaar. Met behulp van big data van de Google zoekmachine is tevens de markt qua aanbieders in kaart gebracht. Tevens levert het rapport verwachte trends en ontwikkelingen voor het komende jaar met behulp van intelligente extrapolatie.

Middels een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (december 2019 t/m november 2023) is de online consideration-fase van de customer journey in beeld gebracht (interesse en afweging). Waar zoekt men naar op het gebied van gietvloeren? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten gietvloeren en kenmerken wordt er gezocht en wat zijn de verschuivingen in de markt? In de analyse is tevens het zoekvolume van aanbieders op het gebied van gietvloeren in kaart gebracht (merken, winkelformules en verkoopplatformen).

Het onderzoeksrapport telt 34 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. Bent u actief in de (giet-)vloerenbranche of bent u op een andere wijze als professional actief gerelateerd aan gietvloeren dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader. Meer informatie over de Gietvloeren Marktmonitor 2024 en bestelmogelijkheid vindt u op www.marktdata.nl.