‘Veelzijdige collectie past bij de veelzijdige inrichter’

Jack Hulsebosch, samen met zijn vrouw Monique eigenaar van woning- en projectinrichting Garsthagen uit Dordrecht, kent Bob Snoek en Frank ter Beke van JOKA Nederland al een kwart eeuw: “Ik kan met die twee lezen en schrijven, dat was al zo bij hun vorige werkgever. Die basis van vertrouwen, weten wat je aan elkaar hebt, heeft er aan bijgedragen dat we met JOKA in zee zijn gegaan. Maar uiteraard ben ik ook zeer tevreden over de collecties van deze leverancier en het serviceniveau. Dat laatste sluit helemaal aan op de manier zoals we bij Garsthagen werken.”

In 1998 namen Jack en Monique het familiebedrijf Garsthagen over. Jack had al jaren voor de firma gewerkt als freelance stoffeerder, nam vervolgens twee andere stoffeerders in dienst en besloot de stap te zetten nadat de toenmalige eigenaar aangaf te willen stoppen: “Dat was nogal een beslissing, van zelf op de vloer naar leiding geven aan een bedrijf en mensen aansturen. Ik ben blij dat we het hebben gedaan. Op het moment dat we het bedrijf overnamen hebben we de woninginrichting en de projectinrichting samengevoegd tot een en dezelfde BV.” Monique is nu verantwoordelijk voor de financiële administratie, Jack houdt zich bezig met de dagelijkse leiding en het plannen van de werkzaamheden samen met Richard Wijsman. Jack kent Bob Snoek, Verkoopleider van JOKA Nederland, al sinds 1996. “Ik was al klant bij hem van de producten die hij toen verkocht. We konden het goed met elkaar vinden, dat had ik ook al met Frank (ter Beke, Directeur van JOKA Nederland).”

Jack Hulsebosch

 

Toevoeging
Toen Bob en Frank allebei in dienst traden van de Duitse leverancier Jordan/JOKA en een netwerk in Nederland aan het opzetten waren nodigde Jack hen uit om de collectie te laten zien in de showroom in Dordrecht. “Het is een enorm uiteenlopende collectie, van gordijnstoffen tot PVC vloeren, van karpetten tot parket en zelfs zonwering. Allemaal onder één dak. Deze veelzijdigheid kom je bijna nergens anders tegen. Bovendien vond ik de collecties goed passen bij ons aanbod en wat past bij onze klanten. Het is een echte toevoeging aan ons assortiment.” Monique vult aan: “En het is hier in de omgeving nergens anders te krijgen, we zijn echt uniek met de kleuren en patronen van de stoffen en de vloeren.” Jack: “Dat klopt. We dachten direct: dit is iets voor ons.” De bedoeling is dat de winkel nu zo wordt gerestyled dat de producten van JOKA nog meer in het oog springen wanneer de bezoeker de showroom betreedt. Bob: “Uiteraard ben ik heel blij met het enthousiasme van Jack en Monique, maar dat betekent niet dat ik nu achterover kan leunen. Ze verwachten terecht de beste ondersteuning die we kunnen bieden. Dus proberen we die altijd te geven. Een mooi voorbeeld van hoe we met klanten meedenken is de eigen architect die we in Kassel op het hoofdkantoor hebben. Deze maakt op aanvraag een plan van hoe een project er uit zou kunnen zien zodat de klant dat mee kan geven aan de opdrachtgever.” Jack: “Als we met Bob bellen wordt er altijd in oplossingen gedacht, er wordt niets vooruit geschoven of ergens omheen gedraaid. Dat zorgt voor vertrouwen.”

‘JOKA heeft een enorm uiteenlopende collectie, van gordijnstoffen tot PVC vloeren, van karpetten tot parket en zelfs zonwering’


Ontzorgen
Natuurlijk is er wel eens iets dat niet soepel verloopt tussen de leverancier en de klant, maar zowel Bob als Jack zeggen meteen: “Dat hoort er bij.” Jack: “Ik zou het vreemd vinden wanneer het niet zo is. Direct uitpraten, oplossen, boek dicht en verder.” Bob: “Zo zitten we in elkaar. Niet naar elkaar wijzen maar samen zo snel mogelijk er uit komen.” Wat de collectie betreft, deze slaat zo aan bij de klanten van Garsthagen, zowel bij particulieren als in projecten, dat Jack en Monique sommige merken hebben weggedaan. Monique: “Voor de woninginrichting merken we dat de gordijn- en behangcollecties heel goed lopen. De prijs/ kwaliteitverhouding is zeer aantrekkelijk. De meeste kwaliteiten passen ook goed bij de smaak van de klanten. Ik dacht eerst: oei, is dit niet te Duits? Maar de meeste kleuren en patronen vallen goed in de smaak. Mensen kunnen het ook niet vergelijken met andere merken, het is zo uniek in uitstraling en afwerking. Ook de vloeren doen het goed, met name de PVC collectie.” Jack: “Deze is goed en snel te leggen, meestal zonder problemen. De marges zijn goed. Ik ben met lijm en egalisatie van JOKA begonnen bij Bob, twee jaar geleden, want dat waren de productgroepen waar we elkaar van kenden. Dat beviel zo goed dat ik de PVC collecties er bij heb genomen. En daarna de gordijnen, de vloerkleden, binnenkort ook de zonwering. We willen onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen door via ons zoveel mogelijk te kunnen aanbieden.” Bob: “JOKA fungeert als een groothandel. We maken niets zelf, kopen onze collecties gemaakt naar onze specificaties elders in en richten ons vooral op distributie, logistiek en service.”

Bob Snoek

 

Uitbreiden
Garsthagen telt op dit moment 20 medewerkers, inclusief de ZZP’ers die stofferen voor het bedrijf. Jack: “We komen nog steeds handen tekort, maar dat geldt niet alleen voor ons en niet alleen voor het stofferen. Alle beroepen waar met de handen wordt gewerkt staan onder druk door het personeelstekort.” Een andere uitdaging is dat het bedrijf op de huidige locatie niet uitgebreid kan worden en een vergelijkbaar maar groter pand in de omgeving niet te vinden is. “Ik zou graag een nog grotere showroom willen hebben en een groter magazijn. Vandaag is het hier opgeruimd maar normaal staan de pallets tot in de showroom, maar de bezoekers zijn daar inmiddels aan gewend. Ze komen langs, we drinken een kop koffie met elkaar tussen de pallets en de dozen. Mensen vinden het eigenlijk wel gezellig zo: ze zien dat er hard wordt gewerkt.” Verhuizen naar een andere omgeving, zoals Jack en Monique privé hebben gedaan, is uitgesloten: “Het merendeel van onze klanten komt uit zeg maar Groot Rotterdam, de particulieren met name uit Dordrecht en omstreken. We zouden toch veel van deze mensen kwijtraken wanneer we ergens anders zouden gaan zitten.”

Eerlijk duurt het langst
Een nieuwe activiteit van Garsthagen is het kant en klaar opleveren van woningen en projecten, het turnkey concept. Jack: “We dragen dan zorg voor alles: van schilderen tot de stukadoor, van de gordijnen tot de vloeren en de deurmat. Er is veel belangstelling voor, mensen hebben geen zin meer in onderhandelen met zoveel partijen, zeker oudere mensen niet. De collectie van JOKA past dus heel goed bij deze activiteit.” De inrichter doet dit voor bestaande en nieuwe woningen en ook hier is de uitdaging: de juiste mensen vinden om mee samen te werken. Jack: “Er zijn bijvoorbeeld ook te weinig schilders. Dan maak ik een afspraak met een schilder voor een ploeg die in een week de hele woning schildert en dan staat er maar eentje: de rest is of gestopt of ergens anders gaan werken.” Bob: “Dit is zo herkenbaar. Ze denken dan dat ze ergens anders meer kunnen verdienen en lopen gewoon weg.” Jack: “Er zijn ook te veel mensen die denken dat ze iets wel kunnen zonder er voor geleerd te hebben of eerst ervaring hebben opgedaan. Ik heb in de afgelopen jaren zoveel slecht werk gezien, ook in het woning- en project stofferen: slecht gelegde vloeren, slecht ingemeten en gemonteerde gordijnen. Dat is het fijne aan Bob en Frank: die zien het ook direct wanneer het slecht is uitgevoerd en wij er bij worden gehaald om het geknoei van een ander op te lossen.” Hij vindt dat de klant altijd netjes, duidelijk en eerlijk te woord moet worden gestaan door de medewerkers van zijn bedrijf en dat gebeurt gelukkig ook: “Ik leg mijn mensen uit: eerlijk duurt het langst. Leg uit wat je doet, waarom je iets doet, werk netjes en blijf vriendelijk naar de mensen. Alles draait om een goede service, dan blijven ze klant bij ons.” Bob: “Exact hetzelfde geldt voor JOKA en onze klanten.”

‘Bij problemen: direct uitpraten, oplossen, boek dicht en verder’

Distributie en service
JOKA Nederland levert rechtstreeks aan Garsthagen en doet dit bij meerdere klanten. Onlangs nam het Duitse bedrijf groothandel Viehoff over, betekent dit dat de bestelroute gaat veranderen? Bob: “Nee, de klant bepaalt bij wie hij onze producten koopt: of bij ons direct of via Viehoff. Het draait uiteindelijk om de mensen met wie je een klik hebt. Wat ons met JOKA verbindt is het willen bieden van zoveel mogelijk service. Zo confectioneren we ook op aanvraag gordijnen. Of maken we van kamerbrede tapijtkwaliteiten een karpet op maat met iedere gewenste afwerking.” Het centrale magazijn van JOKA staat bij het hoofdkantoor in Kassel en tot 8 uur in de avond kan een order nog verwerkt worden. De truck naar Nederland vertrekt om half 9 naar Münster, vlakbij de grens met Nederland en gaat dan naar JOKA Nederland in Hengelo. Bob: “Vanaf januari hebben we een eigen truck met een eigen chauffeur voor transport binnen ons land. Zo garanderen we snelle levering.”

Vertrouwen
Is het nu ook zo dat Garsthagen na de verbouwing exclusief JOKA producten moet aanbieden? Bob: “Nee, daar laten we de klanten vrij in. Niks moet, alles mag.” Jack: “Ik wil ook niet helemaal van JOKA afhankelijk zijn. Ik verkoop waar ik achter sta. Dat is meer dan alleen JOKA, dat weet men in Duitsland. Wanneer ik tot iets wordt gedwongen door een merk stop ik er mee. Maar ik ben heel blij met dit merk, het biedt zoveel mogelijkheden voor een brede groep klanten en nogmaals: de service en ondersteuning is van een hoog niveau.

‘Er is veel belangstelling voor turnkey oplossingen, mensen hebben geen zin meer in onderhandelen met zoveel partijen’

Dat betekent ook dat het merk niet het goedkoopste is, voor hoge kwaliteit staat nu eenmaal een bepaalde prijs, maar nogmaals: de verhouding tussen prijs en kwaliteit klopt en er is voldoende marge. We zijn blij met elkaar en gaan uit van een lange termijn samenwerking.” Bob: “Er moet wederzijdse loyaliteit zijn, geen dingen achter elkaars rug om doen. We houden ons aan de gemaakte afspraken en beschamen elkaars vertrouwen niet.” Jack, tot slot: “Soms zeg ik wel eens tegen Bob: het lijkt wel een huwelijk tussen ons. “ Monique schatert het uit.

Reageren? Ingmar@businesscontentmedia.nl

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vloeren Business Magazine.

Dit artikel is gepubliceerd in Vloeren Business Magazine, december 2021. Nog geen abonnement? Mail linda@businesscontentmedia.nl