Listone Giordano is een parketmerk voor de fijnproever in het hogere segment

Van treinbielzen naar designvloeren

Joost de Bruijn werkte jarenlang voor de PPC in Wijk bij Duurstede toen hij besloot zijn loopbaan over een andere boeg te gooien. Wel in het parket maar voortaan als agent. Zijn eerste merk dat hij in Nederland vertegenwoordigt is niet het eerste het beste merk: Listone Giordano uit Umbrië, in het midden van Italië, is een familiebedrijf met meer dan 150 jaar geschiedenis In het hout en met de nadruk op de hoogste kwaliteit en betrouwbaarheid. Inmiddels heeft Joost zes adressen met een landelijke verdeelsleutel in ons land waar de exclusieve parketvloeren te koop zijn, waaronder Vloerenhuis Amsterdam. Dave van Maanen van Vloerenhuis Amsterdam: “Het merk past bij onze klantenkring en hoe we ons presenteren.”

Joost kijkt om zich heen in de winkel van Vloerenhuis Amsterdam en glimlacht: “Dit is echt een top zaak, met mooie merken en precies de juiste uitstraling en vakkennis voor een merk als Listone Giordano.” Sinds 2 jaar is hij de agent voor de Italiaanse fabrikant en deze winkel aan de Parnassusweg in Amsterdam-Zuid kwam direct bij hem op toen hij op zoek ging naar verkooppunten. Dave kent Joost nog uit zijn periode bij PPC: “We verkopen ook het Zwitserse merk Bauwerk dat via PPC loopt. Zo hebben we elkaar leren kennen. We hebben een goede band met elkaar.” Joost zei bijna drie jaar geleden zijn baan op in Wijk bij Duurstede, nam een time out in de vloerenwereld, fietste naar Santiago de Compostella en was daarna weer klaar voor iets in de vloerenwereld. “Ik kende het merk al van beurzen, maar Dave heeft mij er onbedoeld bewust van gemaakt. Hij had een mooie offerte lopen en ik vroeg hoe het contact liep met die Italianen, dat was niet per se gemakkelijk. Ik dacht dat kan ik beter en nam contact met ze op, heb ze bezocht in Italië na mijn fietstocht en begon als agent in Nederland. Dat is makkelijk gezegd, maar in Italië werd ik flink doorgezaagd over mijn kennis, netwerk en motieven om als agent van Listone Giordano aan de slag te gaan. Uiteindelijk zeiden ze ‘ja’ en kon ik aan de slag.”

 

 

Selectief dealerbeleid

De Italianen gaven Joost als opdracht mee 2 of hooguit 3 adressen te vinden voor het programma: “Ze weten dat de markt voor parket klein is in Nederland, zeker in het hoge segment. Maar ik dacht: nee, dat is te weinig. Ik moet meer adressen zien te vinden die bereid zijn om met dit merk te werken: ze nemen de tijd voor het opsturen van samples, voor het maken van borden en met 2 of 3 adressen wordt de basis te wankel. Wat Vloerenhuis betreft, dat moest de eerste worden, dat stond buiten kijf.” Hij vertelt dat het merk sinds de oprichting begin jaren ’80 van de vorige eeuw tweelaags parketvloeren produceert, volledig in eigenbeheer: van een eigen zagerij en boswachters in Frankrijk, tot het ontwerp met internationaal bekende architecten en productie in Italië, en met als sluitstuk een eigen flagship store in Milaan. “Ze waren tot nu toe nooit serieus aanwezig in Nederland, de verdeling voor de Benelux verliep aanvankelijk via Rakelboom uit België. Die deden nog wel hun best voor hun eigen markt maar niet voor hier. Via resellers en een enkele agent hebben ze het nog wel geprobeerd in Nederland, maar het heeft nooit een echte voet aan de grond gekregen.

Uiteindelijke besloten ze in Italië Nederland niet actief te vertegenwoordigen, maar te vertrouwen op hun marketing, en niet altijd zonder succes, bijzondere producten verkopen zich ‘vanzelf’. De tijd was ook anders, nu zet je een top merk als Listone Giordano anders in de markt: meer op de eigen naam en via een select gezelschap dealers, zonder groothandel. Een goed merk heeft een eigen verhaal nodig dat niemand anders heeft, dat heb ik van Drees Klaassen geleerd. Ik ben begonnen in de parketbranche bij Pergo, een merk met ook een geheel eigen karakter en verhaal. Je kan zeggen dat ik een merken filosofie al vroeg omarmd heb.”

 

‘In Italië werd ik flink doorgezaagd over mijn kennis, netwerk en motieven om als agent van Listone Giordano aan de slag te gaan. Uiteindelijk zeiden ze ‘ja’ en kon ik aan de slag’

 

Eigen zagerij

Lang geleden begon de Margaritelli familie met houtskool en gereedschappen. In de opbouw van Italië en Europa na de tweede wereldoorlog begon het familiebedrijf met het maken van houten spoorbielzen. Ze werden een van de belangrijkste partners van de overheid. Het is in 1962 dat ze bij het zoeken naar hout met de juiste eigenschappen uitkwamen in Frankrijk. Hier hebben ze een kleinschalige zagerij gekocht in de Bourgogne en die hebben ze uitgebouwd tot een van de grootste van Frankrijk. De kennis die in de loop der jaren hebben vergaard is enorm en dat komt terug in de producten die ze maken. Joost: “Het is altijd een bedrijf geweest met liefde voor en kennis van hout. Maar toen op gegeven moment de bielzen van beton werden zochten ze naar andere toepassingen. Overigens: ze begonnen meteen een productielijn in betonnen bielzen en die maken ze ook nog steeds. Aanpassen en doorgaan, dat is het devies.”

Listone Giordano begon dus met het maken van tweelaags parket- vloeren volgens de bevindingen van een ingenieur, professor Guigliemo Giordano: “De familie Margaritelli is al vanaf 1870 actief als producent van landbouwgereedschap, vanaf 1910 als houtverwerkend bedrijf. Ze produceerden ook houtskool en na de Tweede Wereldoorlog dus bielzen voor de wederopbouw van het land. In 1962 kopen ze een eigen zagerij, Fontaines, in Midden-Frankrijk, want Frans eiken is superieur aan het Italiaanse eiken dat heel grillig groeit, niet zo mooi rechtop als in Frankrijk. Hier doen ze al aan beheerde bosbouw sinds de Cisteriaanse monniken in de 11e eeuw Deze maken ze onder de naam Listone Giordano vanaf 1984”, aldus Joost. Wat de vloeren onderscheidt is de berken drager uit 5 lagen met zijdelingse insneden die zorgt voor extreem hoge stabiliteit. Deze karakteristieke opbouw is inmiddels gepatenteerd

 

 

‘Een goed merk heeft een eigen verhaal nodig dat niemand anders heeft, dat heb ik van Drees Klaassen geleerd’

 

Klein maar fijn

De fabriek produceert inmiddels een kleine miljoen vierkante meter parket per jaar. “Het merk is vergelijkbaar met een topmerk als Bauwerk, zo niet beter gezien de sourcing en berken multiplex drager, maar dat produceert 10 miljoen vierkante meter per jaar. Het heeft hetzelfde niveau, maar het aanbod verschilt.” Dave, die beide merken verkoopt, knikt: “Ik vind Listone Giordano net iets mooier als product. Het lijkt net iets meer op massief hout, ook omdat ze weinig doen in vellingkanten wat je meer bij Bauwerk ziet.” Vanaf het midden van de jaren 2000 besluit het bedrijf uit Umbrië zich meer te richten op architecten met de serie Natural Genius waarvan Dave ook meerdere voorbeelden in de winkel heeft: bijzondere vormen en afwerkingen, weg van de traditionele planken. Joost: “De basis is een collectie van tijdloos en elegantie vloeren in vorm van vele planken, visgraat en Hongaarse punten. Daarnaast hebben ze een ambachtelijke serie waarbij het eerste Italiaanse design al snel zichtbar wordt, maar Natural Genius is de echt onderscheidende serie die niemand anders maakt.”

Dave: “Ik vind dat Listone Giordano erg goed is in de marketing: architecten en consumenten die iets bijzonders zoeken weten hen online goed te vinden en omgekeerd. Zo kwam in 2017 de eerste klant hier binnen met een verzoek voor de Slide uit de Natural Genius serie, met de karakteristieke asymmetrische vormen. Hij wilde het hebben voor een pand van vijf verdiepingen. Ik ben zelf online gaan zoeken en heb contact gezocht maar het contact verliep niet soepel. In 2022 wilde een andere klant een noten vloer van het merk, toen was Joost er al gelukkig om te helpen. Nu sturen ze zelf aanvragen van klanten hier aan mij door.” Joost knikt bevestigend: “Het is een heel serieus bedrijf, met prachtig documentatiemateriaal en een goede ondersteuning van de dealers. Dat past bij deze producten die waanzinnig mooi en vooruitstrevend zijn, van hoog niveau.” Dave: “Ook de fotografie en het maatwerk. Echt de top.” Joost kijkt naar de Bauwerk borden: “Ook een mooi merk, dat vind ik nog steeds. Wist je dat ze de leverancier van Bruynzeel waren?” Hij heeft in Nederland ongeveer 25 zaken op de radar waarvan uit een eerste selectie er 5 of 6 gaan overblijven als dealer voor Listone Giordano. “Nu blijft het altijd in ontwikkeling, maar meer dan vijf a zes parketzaken die echt willen en er voor gaan zijn er niet snel”

 

Emotie

Dave komt van oorsprong uit de autobranche en verkocht jarenlang modellen van Alfa Romeo. Hij kent de Italiaanse verfijning, de elegantie en de storytelling met de nadruk op design en eigen identiteit. “Ik werd niet vrolijk van een aantal Nederlandse parketfabrikanten. Het was allemaal zeer arbeidsintensief, rommelig, stoffig en met oude machines. Dat zag je ook aan de vloeren. Ik maak een uitzondering voor Real Dutch Floor, die hebben mooie machines en een goed verhaal bij de vloeren. Listone Giordano is juist zeer geautomatiseerd en perfectionistisch in de productie, ik heb het zelf gezien. Ze weten. Net als veel andere Italiaanse merken, emotie mee te geven bij het product en het verhaal. Je ruikt het hout, je streelt het, dit is iets bijzonders. En tegelijk kan het ook gewoon prima op vloerverwarming en is het een fijn product om te leggen, zo stabiel.” Joost: “Ze leggen de lat heel hoog. Met eigen bosopzichters die de bomen inspecteren voor het rooien. Alles is Frans Eiken en wordt pas na minimaal 180 jaar gerooid. Er wordt verantwoord beheerd. Men is zeer kritisch, van stam tot plank.

De vijfde generatie komt nu in het bedrijf. De waarden blijven behouden. Ze hebben een eigen wijngaard, maken ook veel meer wijnvaten en betonnen bielzen dan parketvloeren. Hun zagerij in de Bourgogne is een van de 5 grootste zagerijen in Frankrijk. Het familiebedrijf is een zwaargewicht in de regio van Umbrië met een omzet van 180 miljoen euro per jaar, ze zijn zich bewust van hun rol in de regio en voelen zich ook verantwoordelijk voor hun medewerkers.” De afwerking van de vloeren maakt het merk wat het is, een onafgewerkte versie zoals Nederlandse parketteurs die graag wensen is er niet: “Want dan is het geen Listone meer in hun ogen en dat snap ik”, zegt Joost. “Al is tot op zekere hoogte wel maatwerk mogelijk” Dave knikt: “Ze denken ook goed mee met de vloeren die we verkopen. Dan sturen ze voor een Slide een tekening mee met de volgorde van leggen. Slide heeft 2 elementen die je in oneindige variaties aan elkaar kunt leggen. Dus tekenen ze de vloer uit voor de legger.”

‘Ik vind dat Listone Giordano erg goed is in de marketing: architecten en consumenten die iets bijzonders zoeken weten hen online goed te vinden en omgekeerd’

Lange adem

Joost: “De basiscollecties kenen conventionele prijzen, maar in het topsegment loopt het op naar vloeren van 500 euro per vierkante meter, dit uittekenen hoort bij de service en daar is het hele bedrijf op ingericht. Zo is de LVMH-groep een key account in Italië, hier is vaak maatwerk voor nodig of vloeren uit het topsegment. Wil je meedraaien in het topsegment van de wereld dan moet je het kunnen waarmaken en blijven meebewegen. Vandaar ook de maatwerk oplossingen.”

De Nederlandse markt is klaar voor het merk, dat vinden ze allebei. Joost: “het geld is er niet alleen, maar het mag ook gezien worden” Dave: “Veel van mijn klanten zijn architecten of mensen met een architect. Consumenten met een groot budget voor de inrichting. Dit zijn trajecten die veel tijd kosten, offertes en omstandigheden veranderen constant. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ze hebben geen haast in dit segment, dit zijn projecten voor de lange adem. We hebben zowel 10 architecten met ieder 1 klant als 2 of 3 met 5 klanten of meer maar het zijn geen grote namen. Het zijn gedegen architecten die ons kennen.” Joost: “Het aantal echte parketspecialisten daalt. Parket moet zich nog meer profileren als de mooiste vloer die er is, ook de winkelier. Dave gaat echt geen PVC verkopen aan zijn klanten, dat past niet bij de huizen van zijn klanten.” Dave: “ik heb het korte tijd geprobeerd, als bijproduct, maar we werden er allemaal ongelukkig van. Het past niet bij ons. Wij geloven in parket, hebben een showroom met de ruimte om het goed te kunnen presenteren.” Joost: “In de twee jaar dat ik nu agent ben kom ik op de weg steeds meer dure sportauto’s tegen tussen Utrecht en Amsterdam. Daarom zeg ik: de markt is er klaar voor.”

‘Ik zie ook dat de Italiaanse productie van Listone Giordano steeds meer als troef wordt gezien: korte lijnen, ambachtelijk, precies, betrouwbaar in uitvoering en levering’

Toekomst

Verder gevraagd naar de verwachtingen voor 2024 zegt Dave: “Lastig in te schatten, we hebben voorlopig nog volop werk maar de rente is gestegen dus geld lenen is duurder geworden. Maar het zou heel goed kunnen dat ik in december zeg: het was toch een goed jaar. Misschien niet zo goed als 2023 maar nog steeds goed. Hier merken we een crisis later dan in de rest van het land, maar ik maak me wel zorgen om te weinig nieuwbouw in ons segment.”

Joost: “Ik hoop dat dit het eerste volwassen jaar wordt voor mij als agent. Ik zie ook dat de Italiaanse productie van Listone Giordano steeds meer als troef wordt gezien: korte lijnen, ambachtelijk, precies, betrouwbaar in uitvoering en levering. Ik denk dat Made in Europe op alle gebieden meer tot de verbeelding gaat spreken, gezien de onzekere aanvoer vanuit Azië via de Rode Zee. Waar ik naar uitkijk is Listone op de Salone del Mobile in Milaan dit jaar, voor de eerste keer tussen alle mooie meubelmerken. Een voor de hand liggende combinatie waarmee je internationaal scoort, wie weet ook voor mij als agent. Er valt voor mij nog een wereld te winnen dit jaar.”

 

 

Vloerenhuis Amsterdam is 115 jaar jong

Onlangs vierde Vloerenhuis Amsterdam het 115-jarig bestaan met een feest in de showroom, compleet met een barista, een pizza chef en een DJ. Dave: “Het was een goed feestje met ongeveer 100 mensen.” Hij vertelt over het bedrijf waar hij via zijn schoonvader binnenkwam en waarvan hij inmiddels de mede-eigenaar is. “Ik ben ooit begonnen met helpen in de showroom omdat het zo druk was. Ik zei: dan wil ik het bedrijf op termijn wel kunnen overnemen. En dat is gebeurd. Mijn schoonvader werkt hier nog steeds.” Hij vervolgt: “We steken veel tijd in marketing: de socials, de website, het wagenpark, de uitstraling. Er zijn 6 leggers in dienst en we werken met 4 vaste zzp’ers. Plus een eigen chauffeur. We zijn een hecht clubje. We verkopen in Amsterdam, Utrecht, ’t Gooi, Den Haag. Wanneer klanten verhuizen naar de provincie willen ze vaak toch weer een nieuwe vloer van ons dus we komen overal.”

Het bedrijf begon in 1908, altijd in houten vloeren en de opa van zijn schoonvader nam het bedrijf over in 1927. “We hebben ook een tijd een eigen parketfabriekje gehad, De Eerste Amsterdamse Parketfabriek, EAP, in de Albert Cuypstraat op de bovenverdieping van 3 aaneengesloten panden. Echt onvoorstelbaar nu. Sinds 2008 zitten we hier aan de Parnassusweg. We hebben geen eigen productie meer en verkopen, naast Listone Giordano en Bauwerk, vloeren van Belgiqa, Real Dutch Floors, en vloeren van Lieverdink of Albers Parket. We doen momenteel veel traprenovaties in hout. We willen vooral mooie dingen maken, van echt hout.” Tot slot: “We zijn altijd op zoek naar goede leggers, dus mocht je dit lezen…”

dave@vloerenhuis.nl

 

 

 

 

 

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Vloeren business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren business magazine, editie februari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding