De MMFA, de wereldwijde organisatie van producenten van modulaire vloerbedekkingen met meerdere lagen, komt met het nieuws dat 2023 in vergelijking met 2022 een teruggang in de vraag naar vloeren heeft gekend van 20 procent. Voornaamste oorzaken volgen de associatie: de crises in de wereld die het consumentenvertrouwen ondergraven en de terugloop in de bouwsector.

De cijfers concentreren zich rond 4 vloertypen: hout, LVT click, rigid SPC en rigid EPC. Alleen rigid SPC heeft vorig jaar een stijging in marktpercentage en totaaloppervlak weten te genereren: deze categorie vloeren steeg naar een marktaandeel van 64,7 procent binnen het gamma van de vier MMFA vloeren en werd verkocht voor een totaaloppervlak van 53.679.975 vierkante meter. De andere 3 vloertypen kenden allemaal een teruggang, met name hout: wereldwijd nog maar 11 procent van alle MMFA vloeren (goed voor iets meer dan 9 miljoen vierkante meter wereldwijd). Een terugloop van meer dan 28 procent in West-Europa in vergelijking met 2022.

De oorlogen en conflicten wereldwijd zorgen voor hogere materiaalkosten en een dalende vraag naar vloeren, aldus de MMFA. Opvallend is de terugloop van LVT click wereldwijd, toch een belangrijk en veel verkocht product de laatste jaren. Meer dan 55 procent minder verkocht in 2023 maar nog altijd goed voor 14, 2 miljoen vierkante meter. In Europa hebben de leden van de associatie in totaal 12 procent minder vloeren verkocht vorig jaar dan in 2022. In Noord-Amerika zit hout weliswaar in de lift (+18 procent in 2023) maar ook daar zijn de polymeervloeren nog altijd zwaar in de meerderheid. Ondanks een terugloop in de vraag van 38 procent in 2023.

De club durft begrijpelijkerwijs geen echte prognose voor dit jaar neer te leggen en hoopt op een stabilisering van de markt voordat er weer over herstel kan worden gesproken. Maar met de huidige crises in de wereld durft niemand hardop te zeggen wanneer het weer beter zal gaan met de vloerenmarkt.