Moduleo LayRed is een technisch innovatieve en esthetisch aantrekkelijke vinylvloer

De vloer als sfeerbepaler van het interieur

Vorig jaar introduceerde de Belgische fabrikant IVC Group de rigid core kwaliteit LayRed voor het merk Moduleo tijdens de InCoDa. Inmiddels is deze vernieuwende vloer, die dimensiestabiliteit, loopcomfort, akoestische goede eigenschappen en leggemak combineert met een natuurgetrouwe uitstraling in hout- of steendecoren, al ingeburgerd bij vele Nederlandse detaillisten. Arnoud van Ravensberg, Country Directeur Nederland van IVC: “LayRed is een prima alternatief voor situaties waarin een regulier click LVT vloer niet de beste oplossing is. De geïntegreerde ondervloer die zorgt voor een snellere plaatsing, de stabiliteit en de duurzame productie van deze vloeren, hier in België maken van LayRed een topcollectie.”

De IVC Group beschikt in totaal over tien productielocaties, waaronder Avelgem in West-Vlaanderen. De fabrikant heeft een capaciteit van 180 miljoen vierkante meter, een voorraad van 20 miljoen vierkante meter en er werken ruim 1.600 toegewijde medewerkers. “Ik heb de groei van de IVC Group in de zeven en een half jaar dat ik hier werk zelf mee mogen maken. Toen ik hier begon stond er één fabriek in Avelgem, nu staan er drie”, aldus Arnoud die erkent dat de groei snel is gegaan. “Toen ik begon was ik de enige verantwoordelijke voor Nederland, nu geef ik leiding aan 12 mensen op de weg: 5 vertegenwoordigers voor de dealermarkt, 6 voor de IVC Commercial projectkwaliteiten, een technisch adviseur en er is een apart tapijttegel team met 3 adviseurs. We zijn allemaal zeer gedreven en het feit dat we kwalitatief goede producten kunnen verkopen voor een concurrerende prijs, zonder de nadelen voor gezondheid en milieu waarmee aanbieders die ver weg laten produceren te maken hebben, werkt zeker in ons voordeel.”

Speciale band

Arnoud (persoonlijk motto: zonder natuurlijke drive geen succes, iets dat volgens hem nauw aansluit bij de bedrijfsfilosofie van de IVC Group) heeft een persoonlijke band met de Moduleo collecties: “Toen het uitkwam heb ik, omdat ik de enige vertegenwoordiger was op dat moment, de eerste order zelf geschreven. Uiteraard sta ik ook voor onze andere producten en kwaliteiten, maar met Moduleo voel ik een speciale band.” Tijdens de rondleiding door het fraaie nieuwe IVC Flooring Development Center langs de snelweg in Waregem benadrukt hij meerdere malen het belang dat de fabrikant hecht aan het zelf ontwikkelen van nieuwe kwaliteiten en decoren. “We maken de decoren zelf en drukken deze op een groter formaat dan andere fabrikanten. Dat zorgt voor een visueel onderscheid: exclusieve decoren met een minimum aan repetitie. Bij ons is er dus geen kans dat we iets op de markt brengen dat exact hetzelfde blijkt te zijn als de collectie van een concurrent. Dit komt redelijk vaak voor bij LVT.”

Visie

IVC is een bedrijf met visie, zo stelt hij. “De ontwikkeling van LVT heeft grote sprongen gemaakt de afgelopen jaren, mede door ons. Dat klinkt misschien onbescheiden, maar ik durf het wel zo te stellen. Niet alleen op het gebied van techniek: wij zijn een van de eerste fabrikanten geweest die vloeren in sfeerbeelden met een totale inrichting presenteerden. Dus geen losse vloerdelen, maar de vloer als sfeerbepaler.” Maaike Dickx, Product & Brand Manager Moduleo, haakt hier op in: “Consumenten zijn op zoek naar een mooie vloer in een kleur die hen aanspreekt, die snel gelegd kan worden en die relatief onderhoudsarm is. Daarnaast is de Moduleo een duurzaam geproduceerd product: de windturbines naast de fabriek in Avelgem en het water van de Schelde, die achter de fabriek stroomt, zorgen voor energie die gebruikt wordt bij de productie. Productieafval van alle bestanddelen wordt zo veel mogelijk hergebruikt.” Maaike volgt de laatste trends op beurzen en online en vertaalt deze naar de Moduleo decoren: “We bieden op dit moment 282 verschillende items voor Moduleo. Voor een merk moet je een uitgebreide keuze kunnen bieden en we willen Moduleo ook echt als merknaam in het bewustzijn van consumenten en retailers laten groeien. Met LayRed hebben we sinds vorig jaar een engineered vinyl floor collectie die goed past bij het merk Moduleo: vernieuwend, opvallend en aantrekkelijk in uitstraling, prijs, eigenschappen en leggemak.” Karolien Van De Wiele, Digital Marketing Manager: “Consumenten worden steeds kritischer en laten zich niet eenvoudig meer leiden naar een product. Ze zijn al ver in hun beslissingsproces via social media als pinterest en via influencers voordat ze de winkel betreden. Hierdoor voelen we ons extra uitgedaagd om met de retailers en met de consumenten mee te blijven denken over de ontwikkeling van kleuren, patronen, formaten en technische verbeteringen in stabiliteit, onderhoud en leggemak.”

Nederland klikland

Arnoud: “We blijven trouw aan onze roots en ons eigen verhaal. We zijn ooit begonnen met productie op de rol van vier meter breed en hebben van daaruit onze decoren met een minimum aan herhaling in het patroon ontwikkeld. Maar we sluiten de ogen niet voor de huidige realiteit: door een tekort aan goed opgeleide stoffeerders is het leggen van een dryback waarvoor je moet kunnen egaliseren voor veel dealers een grotere uitdaging geworden. Daarom wordt Nederland meer en meer een klikland en LayRed sluit daar perfect op aan. Inclusief egaliseren leg je een dryback van 50 vierkante meter in een dag. Maar in dezelfde tijd kan je twee LayRed vloeren zonder egalisatie leggen, want de opbouw van LayRed maakt egalisatie doorgaans overbodig.”

Prima alternatief

Maaike noemt situaties waarbij LayRed een prima alternatief is: “Bij het leggen van een kleine ruimte met een bestaande, vrij onregelmatige vloer. Denk aan de groei van kleine behuizing in de grote steden voor singles. Bij het leggen over een bestaande vloer, zelfs een tegelvloer: geen doortekening. De 12 lagen in de opbouw voorkomen dit, zorgen voor een goede warmtedoorgifte bij vloerverwarming, geven een optimaal loopcomfort en voldoen aan de 10dB norm voor contactgeluid zonder toevoeging van een ondervloer.” Karolien: “Deze ondervloer is namelijk de onderzijde van LayRed in de opvallend rode kleur.” Arnoud: “Daarnaast is de vloer door het toevoegen van niet 1 maar 2 lagen glasvlies bijzonder dimensiestabiel want het vangt temperatuurverschillen goed op. De 12 lagen zijn zo goed op elkaar geperst dat delaminatie niet optreedt. De totale dikte van een vloerdeel is slechts 6 mm en toch zijn de delen eenvoudig en snel op maat te snijden.” Maaike: “LayRed is uitgebreid getest op verkleuring en krimp of uitzetten wanneer de vloer geplaatst wordt in een ruimte met grote ramen. Verkleuren of het ontstaan van golfbewegingen kwamen in geen geval voor.” Ze voegt als eigenschappen toe dat de vloeren watervast zijn en dat de toplaag krasvast en vlekbestendig is.

Vrouwelijk

Op de terloopse vraag naar de herkomst van de naam LayRed en de keuze voor rood als opvallende kleur van de onderzijde van de vloerdelen zegt Maaike: “LayRed staat voor layered, gelaagd in het Engels, en voor rood. We hebben voor rood gekozen omdat het een vriendelijke, warme, vrouwelijke kleur is, ondanks dat je de onderzijde na de installatie niet meer ziet. Denk aan de associatie met de schoenen van Louboutain en hun rode onderkant. Sensueel en verleidelijk.” Karolien: “Het is geen geheim dat vrouwen vaak de keuzes maken voor het interieur en de vloeren horen daar bij. Een detail als de rode onderzijde helpt bij het memoreren van het merk Moduleo en de LayRed collectie. Tijdens de InCoDa zullen we het rode aspect nog extra benadrukken door een actie te houden waarbij retailers en consumenten een rode koptelefoon krijgen bij het bestellen van een LayRed vloer.” Maaike: “We hadden ook voor blauw kunnen kiezen, maar dat is toch iets technischer, afstandelijker en misschien iets mannelijker dan rood. Dit donkerrood oogt luxueus, zacht en vrolijk.”

Rigiditeit

Arnoud benadrukt toch ook een technische eigenschap: “De rigiditeit van deze vloer is zeer belangrijk, er is absoluut geen doortekening. Ik heb vertegenwoordigers rigid core vloeren van hun eigen merk en van andere merken zien buigen alsof het elastiek was, met breuken en scheuren tot gevolg. Waarom zou je dat doen, want in welke situatie klapt een vloer dubbel? Maar onze vloer is, hoe dan ook, door de opbouw zeer rigide en voelt toch comfortabel aan. En, nogmaals, prima en snel op maat te snijden met een stoffeerdersmes.” De fabrikant levert rechtstreeks aan dealers, zonder groothandel, dus de feedback van de retailers op de producten is van zeer groot belang: “We krijgen zulke positieve berichten: over de warmtedoorgifte bij vloerverwarming, over het eenvoudige leggen, over de goede kleuren, over de slijtvastheid.” Maaike: “Het is ook niet voor niets dat we levenslange garantie geven op LayRed bij residentieel gebruik. Daar spreekt zelfvertrouwen uit en dat hebben we ook in het product.” Arnoud: “Er is ook een versie voor de projectmarkt met een toplaag van 0.55 mm, de LayRed 55. Deze valt onder het IVC Commercial merk. Wat de slijtvastheid ook ten goede komt is overigens het aanbrengen van twee laklagen, eentje voor en eentje na de embossing van het oppervlak. De gekleurde voeg is trouwens ook een leuk detail van LayRed, maar het valt de meeste mensen pas op wanneer je hen er op wijst omdat het zo realistisch oogt. Het maakt de vloer af.”

Altijd verder

In de nieuwe, opvallende behuizing van de afdelingen sales, marketing, R&D en de trainingsruimte van de IVC Group zijn grote, lichte showrooms gemaakt voor zowel dealers als architecten als de Trade Brands klanten van de fabrikant. Arnoud: “Dit gebouw illustreert ons constante streven naar vooruitgang. We willen altijd voorop lopen. We gaan onze embossing in register nog verder ontwikkelen, we kijken naar nog grotere en bredere formaten voor onze vloerdelen en we kijken naar nieuwe manieren om de verkoop via de dealers nog verder te stimuleren.” Karolien: “We bieden dealers de mogelijkheid om onze berichten via social media te reposten en doen dat ook omgekeerd. We nemen soms hun lokale reclame over op onze kanalen. Het zijn praktische, laagdrempelige manieren om elkaar te versterken.” De displays van Moduleo zijn 25 vierkante meter groot of 6 vierkante meter voor de kleinere winkels. Maaike: “De nadruk in de diplays en de brochures ligt op kleuren en sfeer, niet op techniek. We denken vanuit beleving, net als de consument.” Arnoud: “Het mooie is dus dat achter de sfeer en de beleving een geweldige techniek schuilt. Ook op onze stand tijdens InCoDa 2019 ligt de nadruk op sfeer. We staan met een stand van 120 vierkante meter, ontworpen door Top Interieurs, direct na de ingang. We laten LAYRED 2.0 met embossing in register zien, de nieuwe naturel kleuren, een nieuw visgraat model. Kortom, meer dan genoeg om onze stand te bezoeken en LAYRED zelf te zien, te voelen, te beleven!”