Nieuwe campagne eerlijkevloeren.nl om het parketaandeel in de markt weer te vergroten

De perceptie van echt hout bij consumenten veranderen

Op maandag 22 januari werd bij Albers Parket in Weert de kickoff gehouden voor een gezamenlijke campagne van de Stichting Promotie Houten Vloeren en de Parket Alliance. Parketvloeren zitten in zwaar weer en het is de hoogste tijd om misvattingen over hout recht te zetten en meer consumenten te bewegen om te kiezen voor een echte houten vloer. Met een nieuwe slogan, een nieuwe site, een nieuwe mascotte en gebaseerd op de laatste inzichten over consumenten en hun (winkel)gedrag hopen de betrokkenen het tij te keren voor parket. Zoals Guido Brouwer van GB10 Creative Agency het verwoordde: “Er valt nog heel veel te winnen

 

‘Mensen laten zich te veel sturen door verkeerde aannames over parket, het is aan ons allemaal om dit positief bij te stellen’

 

Rond de 90 aanwezigen verzamelden zich in het vloerenmagazijn van Albers Parket voor de eerste van 5 bijeenkomsten in het land om de parketbranche te attenderen op deze nieuwe campagne. Na de inloop met koffie en thee begaf het gezelschap zich naar de sfeervol verlichte hout hal waar het ruwe hout voor de parketproductie ligt opgeslagen. Als eerste nam de gastheer, Edwin Cools, als directeur van Albers Parket het woord: “We zijn een totaalleverancier van parket sinds 1970, als producent van 6 en 9 mm tapis en als groothandel voor verschillende merken in meerlaags parket. In 2008 zijn we overgenomen door Habo en Holzbois. Sinds 2009 produceren we Topline parket in 3 diktes en 5 breedtes, met of zonder vellingkant en ook in exotische houtsoorten. Vanaf februari komen we met een meerlaags visgraat en Hongaarse punt op de markt. We hebben 17.000 vierkante meter op voorraad hier en in België, 40 medewerkers en onze voorraad ruw hout, waar jullie nu tussen zitten, is 3.500 kubieke meter, oftewel 101 vrachtwagens vol.” Hij stipte, als lid van de Alliance, de samenwerking met de Stichting aan: “Ik zie het als een goede vorm van samenwerking tussen leveranciers, ook van toebehoren als lijm, egaline, olie en lak plus vloerverwarming, en de retailers en zelfstandige leggers. Kortom, de hele parketbranche. Die samenwerking is ook hard nodig. Er zijn nu 200 retailers lid van de Stichting, samen met 25 leveranciers, er is een website over parket en vloerverwarming voor consumenten en professionals, er is een baanbrekend onderzoek over de voordelen van hout op vloerverwarming gepresenteerd tijdens een geslaagde eerste dag over dit thema in Wijk bij Duurstede. Maar er blijft veel werk aan de winkel. Want zoals Guido zal uitleggen: mensen weten niets over vloeren en voelen daarbij ook nog eens veel te weinig voor echt hout. Ze laten zich te veel sturen door verkeerde aannames, het is aan ons allemaal om dit positief bij te stellen.”

 

‘Wat is echt hout, wat is iets anders? Ik ben als mystery shopper bij verschillende winkels langs geweest en het werd mij niet duidelijk, terwijl ik voorkennis over vloeren heb’

Stop, hold and close

Vervolgens was het woord aan Wil van Geel, voorzitter van de Alliance, die verder inging op de verdere en broodnodige toenadering tussen fabrikanten, leveranciers, detaillisten en zzp’ers in de parketbranche. “We zijn als vereniging betrokken bij de Parket CAO die geldig is voor productie, import, groothandel en retail. Dat is zeer bijzonder voor een niche product als het onze. Het is dan ook een maatwerk overeenkomst met de sociale partners waarbij gelet wordt op het verschil tussen zzp’ers en zij die voor een winkel werken. Daarnaast bieden wij juridische bijstand voor leden, ook voor detaillisten die geassocieerd lid kunnen worden van de Alliance.

Maar we zijn hier vandaag bij elkaar met name voor de start van een nieuwe campagne die parket meer op de kaart moet zetten. Als Alliance zetten we samen met de Stichting de schouders eronder en hopen dat jullie dit ook doen.” Hij gaf het woord aan Guido Brouwer van GB10 uit Rotterdam die de nieuwe campagne toelichtte. Hij begon met uit te leggen dat hij als specialist in het verzinnen van campagnes voor retail altijd let op de juiste routing, de juiste triggers in een winkel om bezoekers te laten stoppen, bekijken en beslissen. Stop, hold and close, zoals hij het in jargon omschrijft. “Ons eerste doel is om een betere perceptie van hout bij consumenten te bewerkstelligen. Als een materiaal, vanuit een collectieve gedachte. Net als destijds bij de campagnes voor Melk, de Witte Motor en Brood: Daar Zit Wat In. Hout staat onder druk, er zijn te veel opties voor de vloer verkrijgbaar buiten hout om en deze opties hebben het imago van hout aangetast en verkeerde aannames over hout in de wereld geholpen. Dat moeten we bijsturen. Het is een natuurlijk en duurzaam materiaal en daarom lanceren we de site eerlijkevloeren.nl  met informatie over de voordelen van hout op de vloer voor consumenten, professionals en andere geïnteresseerden. Met deze getekende eekhoorn als beeldmerk.”

Misvattingen

Hij haastte zich om te zeggen dat deze domeinnaam niet inhoudt dat andere typen vloerbedekking oneerlijk zijn. Guido vertolkt de verwarring van de bezoeker van een parketzaak zeer herkenbaar: “Wat is echt hout, wat is iets anders? Ik ben als mystery shopper bij verschillende winkels langs geweest en het werd mij niet duidelijk, terwijl ik voorkennis over vloeren heb. Dus iemand die dit niet heeft is totaal gedesoriënteerd. Er is geen aanduiding, er is geen uitleg over de eigenschappen en de verschillen met andere vloertypen. In sommige gevallen werd ik als bezoeker gewoon genegeerd: vraagt u het maar als u het weet, ik kom u niet helpen. Dus vroeg ik: is dit hout of PVC? Dan kreeg ik een soort van uitleg en in sommige gevallen werd ik direct naar PVC gedirigeerd. Herkennen jullie dit?” De toehoorders bleven stil. Guido noemde de misvattingen bij consumenten over hout die ze vooraf al hebben: Hout is te duur, het past en mag niet op vloerverwarming worden gelegd, het kost heel veel tijd en geld aan onderhoud en het is niet duurzaam want er moeten bomen voor worden gekapt. Er werd instemmend geknikt.

 

 

Aangeprate informatie

Hij schaart deze misvattingen onder de noemer aangeprate informatie: “Via influencers online of in woonprogramma’s die PVC-producten als sponsor hebben, via horen zeggen op het werk of op feestjes. Nederlanders scoren binnen Europa het laagst in wat we weten en wat we vinden van echt hout. Het is verbazingwekkend. Mensen weten echt niets over hout en zitten daar niet mee. Ze raden elkaar het gebruik van echt hout af, zeker voor op de vloer: niet doen, en dan worden de vier misvattingen opgesomd. Er is heel veel te winnen bij het omdraaien van die perceptie, maar dat gaan we doen vanuit onze kracht, niet vanuit het aanvallen van andere vloertypen.” Waar de vriendelijke eekhoorn de key visual is van deze campagne (de boombewoner keert terug als display, als sleutelhanger, op een pen, als sticker om aan te geven dat een vloerdeel van echt hout is en dergelijke) en direct een positief imago projecteert is de gekozen slogan voor de campagne een doordenker (met, zo gaf Guido toe, een taalfout): Als je van écht hout…

‘82 procent van wat er in een winkel staat ziet de gemiddelde bezoeker niet, dus maak de winkel niet te vol en te druk’

Argumenten

Hij herhaalde de argumenten waarom consumenten eerder zouden moeten kiezen voor echt hout en die de detaillist ter sprake moet brengen bij het verkoopgesprek: de vloer is natuurlijk, duurzaam (hout houdt CO2 vast die anders vrijkomt), kan in de meeste gevallen prima op vloerverwarming worden geplaatst (en verspreidt en houdt de warmte langer vast dan andere vloertypen), wordt altijd door een professional gelegd, gaat heel lang mee en kan vochtig gedweild worden als eenvoudig onderhoud. Het materiaal omvat ook plafondhangers die het proces van stop, hold and close bevorderen plus een informatietotem uit karton die eenvoudig te plaatsen en te verwisselen is. Er is ook een vloersticker waarbij Guido vanuit ervaring zegt: “Niet bij de ingang plaatsen, de eerste drie meter ziet een bezoeker niets van een winkel.” Ook een mooi inzicht dat hij geeft: 82 procent van wat er in een winkel staat ziet de gemiddelde bezoeker niet, dus maak de winkel niet te vol en te druk. Zonder medewerkers moet een bezoeker in een oogopslag kunnen zien wat er is, wat het verschil is met andere producten die er staan en daarna komt de medewerker om dit te bevestigen of om te helpen met het verder aanscherpen van de keuze.

Het is niet spannend of eng om mensen om te krijgen naar hout, durf de uitdaging aan en kom met de argumenten die jullie eigenlijk allemaal al kennen.” Hij toonde voorbeelden van winkeliers die vol zelfvertrouwen bezoekers richting parket weten te krijgen en ontvouwde een drie jaren plan(k) voor het uitrollen van de campagne. Via social media, wedstrijden, radio- reclames, positieve reviews van klanten, het benaderen van aannemers en stylisten, trainingen van medewerkers door experts onder de paraplu van de campagne zou het doel bereikt moeten worden: meer mensen die kiezen voor parket. Guido gaf aan: “In jaar drie zou het voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn dat hout de beste keuze is, er is geen makelaar die bij een huis zet: voorzien van een PVC-vloer. Dat gebeurt wel bij een parketvloer.”

Voor meer informatie over de campagne: eerlijkevloeren.nl

 

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Vloeren business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren business magazine, editie februari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding