Joep Schellekens

MoreFloors Breda is een veelzijdige meedenker in vloer- en wandoplossingen

 

Eigenzinnige doorzetter oogst succes

De meeste retailers in de vloerenbranche hebben een achtergrond in vloeren, is het niet vanuit de eigen ervaring als legger dan is het wel vanuit de familiekring. Bij Joep Schellekens van MoreFloors uit Breda is dit niet het geval. Twintig jaar geleden startte hij zijn vloerenwinkel met een zeer veelzijdig aanbod na eerst elektrische fietsen uit China te willen importeren. “Toen ik 100 fietsen tegelijk voor in een container moest bestellen zonder er nog eentje verkocht te hebben wist ik: het moet iets anders worden.” Nu onderscheidt hij zich door een ruim assortiment in bijna alle soorten vloeren, verfrissende marketing, meedenken, ontzorgen en een persoonlijke benadering.

 

“Ik was afgestudeerd in transport en logistiek en mijn vriend had Small Business school gedaan en we wilden samen een bedrijf starten maar waarin? Nadat ik een e-bike had gezien dacht ik: dit is de toekomst, het was twintig jaar geleden uiteraard.” Joep zit met zijn lichte en ruim opgezette showroom aan de Neerloopweg 11 in de buurt van de Woonboulevard van Breda en vertelt over zijn start in de vloerenbranche. “Na die eis vanuit China bezocht ik met een goede vriend de houthandel en zagerij van zijn vader in Zuid-Frankrijk. We kregen uitleg over houten vloeren, het terugdrogen van hout en dergelijke. Het sprak ons direct aan: massief houten vloeren verkopen. Zijn vader had al contacten in Nederland, Frankrijk en Duitsland en wij verkochten onze eerste vloer in Amsterdam. Dat project verliep goed en we hadden de smaak te pakken. We konden er nog niet van leven en hadden allebei een andere baan erbij, we verkochten in de avonden en in de weekends. Tot mijn vriend na 3 maanden zei: ik heb een baan aangeboden gekregen als private banker voor ABN AMRO in Luxemburg, dit ga ik doen. Hij werd bankier, dat is hij nog steeds maar hij is nu via New York in Miami terecht gekomen. We zijn nog steeds goed bevriend maar ik dacht op dat moment: wat nu?”

 

‘Ik werk met 2 teams van ZZP leggers: een voor boven en een voor onder de grote rivieren’

 

Niet opgeven

Joep had een baan als accountmanager voor een transportbedrijf maar wilde doorzetten met het verkopen van vloeren: “Ik geef niet op en dacht: het loopt net goed, ik ga niet stoppen. Dus bleef ik alleen over en maakte ik na mijn werk monsterborden in alle houtsoorten en maakte ik “shop in shop” displays voor stoffeerders, voor winkels in zonwering, voor keukenzaken en badkamerspecialisten. Ik had nog geen showroom op dat moment, maar ik zorgde ervoor dat zijn zelfgemaakte monsterborden bij veel keukenzaken en badkamerspecialisten te zien waren. Overal waar ik met mijn vloeren in een hoekje van de winkel kon staan.” Hij werd op gegeven moment, toen de financiële crisis toesloeg, overtollig verklaard bij het transportbedrijf: “Dat was het moment dat ik volledig voor mezelf begonnen ben. Bij een keuken- & badkamerspecialist kon ik in dit pand opstarten en bij hem kwam ik tegels tegen, zowel natuursteen als keramisch. Ik leerde veel over deze producten en dacht: ik ga mijn aanbod verbreden. Zo kwam ik ook op de naam: MoreFloors.”

Het ging niet goed met het bedrijf waar hij als onderhuurder mee te maken had en na een wisseling van eigenaar waarmee Joep niet goed zakelijk gezien overweg kon besloot hij een eigen ruimte te gaan zoeken: “Samen met de interieurarchitect die ook in dat pand werkte kwamen we op de huidige zichtlocatie! Hij heeft ons huidige pand ingericht en ik ben er nog steeds heel tevreden over.” Sinds 2014 werkt Joep vanuit deze showroom, waarin op de bovenverdieping de laminaat- en pvc-vloeren staan opgesteld en op de begane grond verschillende monsterborden staan en vloervlakken voor massief hout, parket, tegels en designvloeren liggen. Merken waarmee hij werkt zijn onder andere Belakos, Floorify, Moso, Sense/Douwes Dekker, Bauwerk, Therdex en ter Hürne. Hij levert ook Marmoleum, terrasdelen en wand- en vloertegels.

 

 

 

Twee legploegen

Sinds het vertrek van zijn toenmalige compagnon is Joep alleen gebleven als kracht achter het bedrijf: “Ik geloof niet in twee kapiteins op een schip en ben blij dat ik hier alleen zit. Ik heb alleen showroom personeel in dienst. Verder ook geen vloerenleggers in dienst, ik werk met 2 teams van ZZP leggers: een voor boven en een voor onder de grote rivieren. Dit zijn betrouwbare ploegen met specialisten voor iedere productgroep die ik verkoop, inclusief tegelzetters. Ze leggen door het hele land en we werken vaak samen met architecten en klanten die verhuizen maar nog steeds vloeren van MoreFloors willen kopen en gelegd krijgen, ze zijn de 4ever ambassadeurs voor mijn bedrijf. Ik verkoop heel veel soorten vloeren, dus ook dry back PVC, maar liever geen klik PVC. Het past wat betreft uitstraling niet bij de andere producten die ik verkoop. Ik zie mezelf als een mooimaker die iets over vloeren weet. Omdat ik vrijwel alle soorten vloeren verkoop kan ik ook eerlijk zijn over welke vloer geschikt is voor welke toepassing, wat een goede oplossing is en wat niet.”

 

 Wat vindt hij zelf de mooiste vloeren?

 Hij denkt even na: “Mijn hart ligt in het hout, daar is het mee begonnen. Hout vertelt een verhaal, iedere plank is verschillend. Hout heeft meer karakter. Ik ben een flagship store van Bauwerk, de Rolls Royce onder de vloeren, waar we hele mooie projecten mee doen.” Hij wijst op de indrukwekkende wand met REFIN-tegels uit Italië: “Dit is een display voor architecten, de grootste van Nederland. Via architecten en klanten doen we ook vakantiehuizen en andere woningen in het buitenland. We maken wanden van natuursteen, bekleden trappen met allerlei materialen, ook met het parket van Bauwerk. We werken met de legploegen nauw samen met egaliseerders, er wordt niets aan het toeval overgelaten. Veel klanten geven een aanzienlijk bedrag uit aan de vloeren dus moet het resultaat perfect zijn.” Joep toont reels voor zijn Instagram kanaal waarbij jij projecten filmt en van muziek voorziet: “Vroeger mocht ik er niet fotograferen, nu mag ik er volop filmen. Dit is een andere tijd.”

 

 

‘Als ik niet met vloeren was doorgegaan was ik een creatief beroep gaan uitoefenen, misschien ook wel als

fotograaf: Joep Yap’

 

Vliegtuigje

Hij maakt volop gebruik van social media en mond tot mondreclame om MoreFloors te promoten: “Ik vind het ook leuk om te filmen en te monteren, ik kan er veel creativiteit in kwijt. Toen ik 15 jaar bestond ben ik met een vliegtuigje boven Breda gaan vliegen en heb met logo’s van bovenaf aangegeven waar MoreFloors vloeren liggen, als okergele MF stippen op een kaart. Bij een adres heb ik een logo in de tuin gelegd, met een drone het opstijgen gefilmd en dat achteruit gemonteerd in aansluiting op de beelden vanuit de lucht: het lijkt net of je bij dat adres naar binnen duikt.” Hij zegt glimlachend: “Als ik niet met vloeren was doorgegaan was ik een creatief beroep gaan uitoefenen, misschien ook wel als fotograaf: Joep Yap.”

Binnen de veelzijdigheid van zijn vloerenaanbod, wat is nu echt een eyecatcher? Hij wijst op een display in de winkel: “Hywood hybride vloeren van ter Hürne: fineerparket met een echt houten toplaag van ongeveer 3 mm met een houten kern van geperst hout dat 24 uur lang water tegen- houdt. Dat komt door de aqua seal en PU coating op de houten toplaag. De delen zijn 27 cm breed, 2.40 meter lang en 11 mm dik. Voor een fractie van de prijs van het duurste parket dat ik verkoop toch een alternatief in echt hout, dat vind ik een vernieuwend product. Deze fabrikant maakt ook waterwerend laminaat dat ik verkoop, het is een serieuze speler uit Duitsland.” Hoewel hij dus ook wandproducten verkoopt blijven de vloeren de hoofdmoot vormen van zijn activiteiten.

 

‘Mensen vinden het handig om alles bij hetzelfde adres onder 1 dak te vinden, ik bied een totaalpakket en ontzorg’

 

Positief gestemd

Joep is positief gestemd over de huidige markt voor vloeren: “Ik heb goede klanten met leuke projecten. Ik wil nu vooral hele huizen van boven naar beneden van vloeren en tegelwerk gaan verzorgen, zowel vloeren als wanden en dat begint goed te lopen. Ik werk ook samen met JK Vloerverwarming, we leveren geluid reducerende ondervloeren met -/- 16 dB voor onder tegelvloeren in appartementen, ik lever ook tegels van 2cm dik voor op pedestals voor op het terras. Mensen vinden het handig om alles bij hetzelfde adres onder 1 dak te vinden, ik bied een totaalpakket en ontzorg. Niet een lijst van namen sturen en tegen klanten zeggen: zoek het maar uit. Ik benader alle partijen en ik ben het aanspreekpunt. Dat vinden mensen helder en prettig en leidt dus tot mond tot mondreclame: je moet Joep hebben. Ik maak de contacten graag persoonlijk met klanten en stuur een gefilmde toelichting mee met iedere offerte. Ik maak renderings van de vloeren. Ik heb nu ook een visitekaartje met een NFC-chip waar mensen hun telefoon tegen houden of scannen, alle gegevens worden meteen opgeslagen in de telefoon, alle socials waar ik actief ben kunnen meteen gelinkt worden. Dit soort dingen ontstaan bij mij uit enthousiasme voor het vak en belangstelling voor nieuwe technieken. Plus de vrolijke reacties van de klanten, die motiveren me om verder te gaan met filmen, bewerken, monteren om zo nog meer mensen voor MoreFloors te enthousiasmeren.”

 

 

 

 

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Vloeren business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren business magazine, editie februari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding