Bo Parket biedt maatwerk in massief hout als specialiteit

Custom made vloeren zijn de norm

Daan van der Wal is een parketlegger in hart en nieren. “Zoals nu een week op de winkel passen vind ik verschrikkelijk. Ik weet soms niet hoe ik de dag doorkom. Op de vloer kan ik het werk zelf indelen en werk ik naar een resultaat toe.” Hij is sinds 2008 de eigenaar van Bo Parket aan de Amsterdamse Nassaukade, een begrip in de hoofdstad. Daarnaast is er een vestiging in Haarlem, ook een echte parketstad. Bo Parket heeft 11 leggers in vaste dienst, een bewuste keuze: “Ik kies voor kwaliteit, dus voor leggers in loondienst. Zo kunnen we ook meer service bieden en sneller schakelen bij een klacht of een probleem. Wanneer een zzp’er iets niet goed doet zorgt dat voor extra vertraging en kosten.”  

Hij begon als legger bij de naamgever van de zaak die het bedrijf in 1991 startte. Daan: “Ik heb het vak van mijn vader geleerd. Waarom ik parketlegger wilde worden weet ik niet meer, of ik ooit iets anders heb willen doen weet ik eigenlijk ook niet. Ik heb het van hem geleerd en ben aan de slag gegaan. Ik wilde altijd al met mijn handen werken.” Hij ziet het dan ook als een verschil met veel andere bedrijven dat Bo Parket wordt geleid door een legger: “Ik weet inmiddels heel veel van parket leggen, schuren, afwerken en onderhouden, net als de andere leggers bij ons. Dat zorgt voor een andere sfeer, een andere manier van werken, dan wanneer een bedrijf wordt geleid door iemand die zelf nooit een vloer heeft gelegd.” Naast de leggers werkt de echtgenote van Daan in de administratie en zijn er twee verkopers in het filiaal in Haarlem plus een vertegenwoordiger die architecten en ontwerpers benadert, dus 15 medewerkers in totaal. Op het moment van spreken is er net lekkage geweest in de kelder van de winkel in Amsterdam: “De showvloeren moeten opnieuw worden gemaakt maar dat is niet het grootste werk. Ik vind het ook nog steeds leuk om zelf te leggen.”

 

Specialiteit

Bo Parket verkoopt vloeren van leveranciers als Albers Parket, Kerkhofs en Lieverdink Parket. Daan pakt een massief plankje eiken van 6 mm dik dat onbehandeld is. “Dit is onze specialiteit. Meestal in 6 en soms in 9 mm dik voor bredere formaten, massief, zonder verbindingsgroef. Het moet goed terug gedroogd zijn, anders levert de vloer later ellende op. We moeten erop kunnen vertrouwen dat het droog genoeg is. Eigenlijk is een plankje zoals dit merkloos, wij maken er pas een echte vloer van.” De klanten van Bo Parket kiezen vanuit deze basis voor de breedte en de lengte van de vloerdelen, de houtselectie, wel of niet verouderen, het patroon, de kleur. “Kiezen voor massief hout is een milieubewuste keuze want we maken alles op van het hout. Met het schuurstof stoppen we de gaatjes van het nagelen. Eigenlijk is ieder vloer die we maken custom made en is alles mogelijk, ook parket aan de wand, op een betonnen trap of zelfs aan het plafond.”

Met zo’n uitgebreid pakket aan mogelijkheden is het geen verrassing dat Bo Parket veel ingeschakeld wordt bij projecten door aannemers en architecten. Het vormt inmiddels de helft van de werkzaamheden van het bedrijf. “We krijgen hier direct klanten binnen, via de vertegenwoordiger en via mond tot mondreclame. Dat is het beste. Ons werkgebied is bewust heel lokaal: Amsterdam, Haarlem en omgeving. Daar is genoeg te doen.” Hij zegt dat de zwarte busjes van Bo Parket ook worden herkend. “Plus deze winkel. We zitten aan een weg waarlangs mensen vaak de stad in- en uitrijden en dan zeggen ze: ja, die zaak herken ik.”

 

Eigen personeel

Gevraagd naar wat zijn bedrijf onderscheidt van andere parketbedrijven zegt Daan beslist: “Het eigen personeel. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat dit het allersterkste punt van dit bedrijf is. Het maakt ons duurder dan veel andere bedrijven maar mensen weten wat ze aan ons hebben, ze stellen veel vertrouwen in ons. We begeleiden het hele project van A tot en met Z. Ik meet persoonlijk alles in, we maken de kleurstalen, we leggen, we komen daarna kijken hoe de vloer erbij ligt, we verzorgen het onderhoud indien gewenst. Totaal ontzorgen. Dat is wat ons anders maakt.” Wat betreft het onderhoudsadvies, dat zit soms twee keer in het traject, zo legt hij uit: “Als je bij ons binnenkomt dan maken we een tekening, we geven een offerte met een kostenschatting. Dan ga ik inmeten, wordt de offerte herzien, dan volgt als het goed is een akkoord en daarna de eerste betaling. Dat is pas het moment voor een onderhoudsadvies.

Na het opleveren vullen de klant en wij een formulier in voor opnieuw akkoord en dan geven we eventueel nog een keer het onderhoudsadvies. Dit haal je bij ons in de winkel op zodat we het desnoods nog een keer kunnen toelichten.” Voor de afwerking werkt Bo Parket veel samen met Bona en Rubio Monocoat: “Om garantie van deze leveranciers te krijgen moeten we ons houden aan hun onderhoudsadviezen en daarom vinden we het zo belangrijk dat klanten echt weten hoe ze met de vloer moeten omgaan.” Hij en zijn leggers laten ook nooit onderhoudsmiddel achter bij de klant, ook niet na de oplevering: “Ze moeten echt naar de winkel komen om het nog een keer goed uitgelegd te krijgen. Snappen ze het dan nog niet, tsja…(lachend)”

Oudere leggers

Daan erkent dat de gemiddelde leeftijd van de leggers van Bo Parket boven de 50 jaar ligt: “Jonge gasten zijn moeilijk vast te houden. Wanneer ze het vak al beheersen beginnen ze vaak snel voor zichzelf. Maar eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op jongeren. Oudere leggers hebben rust en regelmaat in hun leven, ze zijn bereid eerder te beginnen of langer door te gaan als het af moet zijn. Ze stralen geen stress uit naar de klanten want ze weten wat ze doen. Ik geef hun alle zelfstandigheid om een opdracht in te delen: wanneer ga ik wat doen? Ik eis strak en clean werken maar daarbinnen: alle vrijheid. Op maandag kunnen ze vragen stellen over de opdrachten van die week, op donderdag zien we elkaar weer en bespreken het na, want de meeste vloeren zijn in drie of vier dagen gelegd.”

Daan en zijn team leggen vooral veel visgraat want dat is nu eenmaal populair als patroon: “Dat komt vanuit het PVC, waar je zoveel visgraten en Hongaarse punten ziet. Terwijl PVC het juist weer van het parket heeft afgekeken. Ik vind het wel eens jammer: weer een visgraat. Er is zoveel meer mogelijk met hout. Neem de hexagoon vloer hier in de winkel of het Versailles patroon beneden. Van deze hexagoon hebben we er overigens al vier of vijf van verkocht, dus laten zien als showvloer werkt.”

‘We begeleiden het hele project van A tot en met Z’

 

Egaliseren

Bo Parket verkoopt ook PVC. “Ik vind het evengoed een echt product voor een professional om te leggen. Het wordt verlijmd, tenminste in de kwaliteiten die wij verkopen, en er moet eerst geëgaliseerd worden. De oudere leggers hadden daar moeite mee, maar zij vinden alles al heel snel zwaar, moeilijk of overbodig (lacht). De jongere leggers hebben het hun geleerd.” Daan heeft een magazijn waar de vloer een week voor het leggen wordt bezorgd. Daarvandaan wordt de vloer naar het legadres gebracht door eigen transport: “De legger hoeft alleen zijn gereedschap mee te nemen. De vloer ligt op hem te wachten om te worden gelegd.

Ik bereken dit bezorgen door naar de klant, net als de afschrijvingskosten voor gereedschap, het verwijderen van afval en een verhuislift bij een flat om het hout naar boven te krijgen zonder dat we de overige bewoners van de flat tot last zijn. Ik geef het duidelijk aan van tevoren en het is terug te zien op de factuur. Geen onduidelijkheid, heel transparant.” Januari en februari waren rustige maanden: “Voor het eerst sinds corona hoeven we nog maar vier tot vijf weken te wachten op een vloer. Dat was in die tijd wel twaalf tot veertien weken. Vorig jaar was een topjaar aan werk maar ik heb minder verdiend vanwege de gestegen kosten. Ik bestel de vloer per opdracht, maar de ondervloeren per pallet. Wanneer die in de tussentijd in prijs blijven stijgen wordt het lastig, dus dan bestel ik er liever meer tegelijk.”

 

Oneerlijke concurrentie

Hij merkt dat grote projecten worden doorgeschoven en moet soms projecten die stil zijn blijven liggen en nu weer opstarten afmaken voor de afgesproken prijs van drie jaar geleden: “Dat is soms lastig, maar afspraak is afspraak. De loonkosten van mijn team zijn ook gestegen en ik compenseer hen voor de gestegen energiekosten. Het zijn mijn makkers, die laat ik niet zitten.

Ik verwacht van de overheid trouwens wel een stop op het aantal zzp’ers, ze werken vaak via verkapte loondienst voor dezelfde opdrachtgever die veel minder kosten aan hen heeft. Een zzp’er heeft ook investeringsaftrek op zijn bus en gereedschap. Dat zie ik als oneerlijke concurrentie. Mijn team heeft 32 vakantiedagen en 260 dagen per jaar om de lasten die ik heb terug te verdienen. Wanneer er een paar uitvallen door ziekte dan maak ik al bijna geen winst meer, de marge is dun. In dit vak wordt werk aangenomen voor een vierkante meterprijs, ik zeg: een legger kost dit bedrag per uur. En daarvoor is hij zolang bij u aan de slag. Zo houd ik de regie.”

 

‘Voor het eerst sinds corona hoeven we nog maar vier tot vijf weken te wachten op een vloer’

Herstellen

Klachten oplossen zorgt ook voor het verdwijnen van de winst: “Er gebeurt eens in de zoveel tijd altijd wel iets. Verkeerde houtsoort gebruikt bij het aanhelen? Ik bestel het goede hout, haal het verkeerde hout eruit en we leggen het opnieuw. Niet gewoon maar afmaken, wachten tot de klant zegt: dit klopt niet en dan gaan dwarsliggen. Meteen oplossen en voor lief nemen dat het fout is gegaan.” Ook daarom geeft hij de voorkeur aan oudere leggers: ze voelen zich verantwoordelijk en werken de extra uren om een fout te herstellen. “Jonge jongens voelen dat niet, ze rijden vaak te hard en dan krijg ik de boetes binnen, ze werken vaak niet netjes en zijn niet geconcentreerd.” Dus kiest hij voor dertigers die in het vak komen en het al doende leren van de oudere leggers: “Een legger moet handig en sterk zijn. Is het een timmerman van oorsprong dan pakt hij het zo op. Want hij begrijpt hout, hij snapt het gereedschap. Ik heb jonge jongens gezien met een cirkelzaag dat ik dacht: daar gaan zijn vingers.”

‘Kiezen voor massief hout is een milieubewuste keuze want we maken alles op van het hout’

Toekomst

Hoe ziet Daan, tot slot, de toekomst van zijn zaak? “Ik kijk nooit zover vooruit. Het gaat al jaren goed. Ik heb een zoon van 6, wil hij ooit dit vak in? Ik weet het niet. Ik heb nooit een kantoorbaan ge- wild. Wanneer ik het idee heb dat ik het niet meer leuk vind dan stop ik. Maar ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk. Ik geniet er echt van, het is een mannenwereld met een grap hier en daar, niet te serieus, samen een biertje drinken. Dat past bij me. Het is zwaar werk, ik moet altijd bereikbaar zijn en snel dingen oplossen. Maar hebben we aan het eind van de week 9 mooie vloeren gelegd dan denk ik: wow, dat hebben we toch heel mooi gedaan. Ik ben trots op mijn team, sta altijd achter hen, geef hun alle krediet en daar zie je weer aan dat ik zelf een legger ben die echt houdt van dit vak.”

 

 

 

 

 

 

 

Reageren?

ingmar@businesscontentmedia.nl

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Vloeren business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren business magazine, editie juni 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding