Het Duitse concern Uzin Utz neemt duurzaamheid en het sparen van het milieu zeer serieus, zo blijkt uit het sustainability report dat het bedrijf onlangs heeft gepubliceerd. In 56 pagina’s legt de directie van het familiebedrijf uit waarom het ernst is met het promoten van duurzaamheid.

Uzin Utz maakte een omzet van 384 miljoen euro in 2020, met een winst van 40 miljoen. Dit is een recordhoogte, aldus het rapport. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 1.300 medewerkers in dienst en investeerde meer dan 10 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling van duurzame doeleinden bij productontwikkeling en het voldoen aan ecologische doelen.  Daarbij streeft Uzin Utz met haar zeven merken naar een reductie van 25 procent in de uitstoot van gassen. Ook de toeleveranciers van het concern werken mee: meer dan 80 procent van deze bedrijven heeft ondertekend dat ook zij streven naar duurzame doelen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uzin Utz geeft hierin ook het voorbeeld door 574.000 euro te doneren aan sport, cultuur en sociale projecten in de omgeving van de vestigingen van het bedrijf.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat 85 procent van de huidige medewerkers positief oordeelt over de werkgever en aan anderen adviseert om er ook te komen werken. In het voorwoord van het (Engelstalige) rapport bedanken de drie directieleden (Heinz Leibundgut en de broers Philipp en Julian Utz) de medewerkers nog eens extra voor hun inspanningen in het in alle opzichten uitzonderlijke jaar 2020.

“We kunnen in dit rapport niets zeggen over de vakbeurzen waar we aan meededen, de trainingen voor klanten of het zomerkamp dat we voor de kinderen van medewerkers ieder jaar organiseren. Het ging niet door. Maar 2020 maakte ons wel vertrouwd met digitale alternatieven voor communicatie en activiteiten: online fitness voor medewerkers, training videos voor klanten en via video vergaderen. Zo hebben we onze dynamiek toch weten te behouden.” Ook de focus op het jaar 2025 is intact gebleven. Dit jaar staat als deadline voor het halen van ecologische doelen, zoals de carbon footprint minimaliseren en de uitstoot van gassen bij de productie terugdringen met 25 procent.

Hiervoor zet het bedrijf ook in op groene energie, het blijven zoeken naar alternatieven voor verpakkingen (nu al worden alle kunststof verpakkingen volledig van gerecycled kunststof gemaakt) en het zoeken naar alternatieve grondstoffen. Want de schaarste aan grondstoffen treft dit bedrijf net als ieder ander bedrijf. Het rapport gaat in detail in op de vier P’s die de basis van het bedrijf vormen (de welbekende Profit, Products & Services, Planet en People) en hoe het optimaliseren hiervan in harmonie moet plaatsvinden. Zolang er maar geen nieuwe P zich aandient; de P van pandemie.

Het rapport is te downloaden via sustainability.uzin-utz.com