bij Trendy Floor

Van een webshop zijn ze bij Trendy Floor wars. Good old fashioned mond tot mondreclame; dáár zweren ze bij. Gewoon een kwaliteitsproduct leveren, dat bloedstollend mooi leggen bij de klant in combinatie met een uitstekende service en after sale en dat was het dan wel zo’n beetje. Eenvoud kenmerkt het ware en dat geldt ook voor deze werkwijze die sinds de opening van de zaak op 1 januari 2005 succesvol is gebleken.

Aan de 5800 meter lange Laan van Meerdervoort te Den Haag zit halverwege Trendy Floor, vloerenspecialist sinds 2005 en geesteskind van Stefan Lieben. De winkel zit op een strategische plek, pal tegenover een drukke tramhalte en een dito kruispunt met stoplichten. De grote raampartijen moeten de wachtende voorbijgangers wel opvallen en misschien ergens onder de huid gaan zitten. En mochten zij op een gegeven moment, gedreven door de behoefte aan een vloer van hout, laminaat of kurk, de winkel binnenstappen, dan komen zij in de ruim 120 m2 grote Trendy Floor-wereld terecht die zich achter die uitbundige glazen gevel bevindt. Een wereld waar de meest uiteenlopende houtsoorten op vloerengebied qua keuzemogelijkheden om de voorrang ‘vechten’. Houtsoorten zoals het Afrikaanse Afzelia Doussié, Billinga, Panga Panga en Mutenije. Maar ook het Europese Beuken Premier (al dan niet gestoomd), het eiken- en het essenhout is leverbaar. Evenals Keroewing en het hardhouten Merbau, beiden afkomstig uit Zuid Oost Azië. 

Ook het Amerikaans notenhout en het Braziliaanse loofhout Jatoba staan bij Trendy Floor in de schappen evenals de Zuid Amerikaanse houtsoort Sucupira. Dit is slechts een greep uit het assortiment, dus je kan bijna stellen dat Trendy Floor – bij wijze van spreken- meer houtsoorten op het gebied van vloerbedekking in huis heeft dan een middelgrote supermarkt aan wasmiddelen. Qua vloeren levert Stefan kurk, bamboe, vinyl, multiplank, laminaatparket, lamelparket en het traditionele parket. Dat laatste ook weer in een verscheidenheid van uitvoeringen; van het traditionele visgraat tot aan parket met Versaille-motief. De merken die hij voert zijn Wicanders, MOSO, Krono Original, Beter Hout, Quickstep en Kärhs. Naast het leggen renoveert Stefan, samen met twee vakbekwame ZZP-ers, met hetzelfde gemak de meest uiteenlopende houten vloeren.

Druk baasje
Stefan is dus een druk baasje, maar wordt bijgestaan door zijn vader Fred, een oude rot in het vloerenvak. Medio 1981 maakte hij een carrière-move van de automotive onderdelenhandel naar de vloerbedekking. Fred over dat eerste begin: “Ik heb vloerspeciaal zaken gehad in Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en leerde dat de locatie heel belangrijk is. Zit je wat meer in een wijk van midden- en lagere inkomens, dan is de vraag natuurlijk heel anders dan hier op de Laan van Meerdervoort waar heel veel expats wonen. Die hebben de mogelijkheid om toch meer voor een hogere kwaliteit te gaan.” “Klopt,” valt Stefan Fred bij. “We zien de laatste jaren hier een steeds grotere vraag naar de traditionele vloeren, waarin het parket de hoofdmoot is. Voor ons zijn laminaat, PVC en kurk toch wat meer een soort van bijproducten geworden. Met name visgraatparket is een belangrijk product voor ons, met zo hier en daar een uitstapje naar een ander motief zoals het Versaille. Dus ik verwacht dat laminaat, PVC en kurk voor ons steeds minder belangrijk worden. Niet alleen door de vraag van onze specifieke klanten, maar ook omdat er op de markt van vloerbedekkingen steeds meer aanbieders van deze producten komen. PVC bijvoorbeeld is –bij wijze van spreken- op iedere straathoek te koop. Maar de traditionele vloer zoals bijvoorbeeld het parket met visgraat- of Versaille-motief is hele andere koek. Er gaan heel veel uren in zitten om dat goed te leggen, omdat het écht een specialisme is. Echt een vak. Maar wel een waanzinnig mooi vak!”

‘Echt grote projecten doen we liever niet meer…’
Het leveren van kwaliteit gebaseerd op vakmanschap, vreet tijd. Tijd die tijdens grote projecten door allerlei omstandigheden en ontwikkelingen meer dan vaak in het gedrang komt. En dat frustreert vakmensen als Stefan en Fred. “We hebben wel eens een paar keer grote projecten gedaan,” weet Fred. Bij de KLM in Amsterdam bijvoorbeeld hebben we eens een paar vloeren gelegd. En ook bij een ander project. 

Het grote nadeel, zoals wij dat hebben ervaren, is dat het bij projecten vaak allemaal op het laatste moment moet. Wij als vloerenleggers zijn vaak de laatste schakel in het project. Maar wij kunnen ons werk alleen goed doen als de voorgaande schakels -zoals aannemer of schilder- op tijd klaar zijn. Is dat niet het geval, dan komen wij in de knel. Dan heb je uiteindelijk 1 tot 2 dagen om een complete houten vloer over een groot oppervlak te leggen. Dat gáát gewoon niet.” Stefan: “Dan moet je echt gaan jakkeren en dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit. Met risico’s op discussies achteraf waar je ook niet op zit te wachten. Dus echt grote projecten? Liever niet.” Een schoenmaker loopt op de meest sleetse schoenen, zo luidt het gezegde. Geldt dat ook voor de vloerbedekkingen in de woningen van Stefan en Fred? “Niet echt,” lacht Stefan. “Ik heb mooie visgraat op de begane grond, op 1 hoog ligt laminaat en 2 hoog ligt er weer parket.” Fred: “Ik ben net verhuisd naar een pand met een laminaatvloer dat nog helemaal 100 procent is. En hoewel het niet echt helemaal mijn smaak is, laat ik het maar liggen. Want echt goed laminaat weg gaan gooien, vind ik ook weer zowat.” Deze laatste opmerking symboliseert een klein charmant verschil tussen vader en zoon. Fred neigt meer naar bewaren van restmateriaal ‘voor het geval dat’. Stefan daarentegen gooit restmateriaal dat waarschijnlijk nooit meer gebruikt wordt, vrijwel gelijk weg.

Blijft de vraag: Wat heeft Stefan van zijn vader geleerd?
“Benadering van de klant,” antwoord Stefan beslist. “Altijd positief en opgewekt het gesprek aan gaan. Daar krijg je zelf ook energie van. Verder vind ik het hele plaatje leuk. Van eerste huisbezoek bij de klant tot aan de oplevering van een vloer waar de klant echt blij van wordt. Daar doen we het voor!”

Dit artikel stond in Vloeren Business Magazine editie 19-2020