Het Duitse blad Focus Money heeft in samenwerking met consultancy bureau Service Value de in Duitsland wereldberoemde TOP award toegekend aan de Beierse vloerenfabrikant HARO vanwege de inzet van dit bedrijf op het gebeid van duurzaamheid. Dit sluit goed aan op de focus op zuinig omgaan met grondstoffen, mensen en milieu die HARO wil overbrengen op consumenten en opdrachtgevers.

Volgens HARO stijgt de vraag naar duurzaam geproduceerde vloeren en wandbekleding ook op dit moment. Het magazine hield een navraag onder 500.000 respondenten (Duitsland is immers een groot land) en een groot aantal gaf aan dat HARO zich zichtbaar in haar uitingen opstelt als een milieubewust bedrijf. Ook de sociale verantwoordelijkheid naar haar medewerkers werd als geloofwaardig beoordeeld.

Wel weer jammer dat de fabrikant meldt dat de detaillist deze award als een sales pitch kan inzetten. Het is altijd een beetje raar wanneer iemand roept: ik ben milieubewust en sociaal! Om daar aan toe te voegen: dus zorg ervoor dat mensen mijn spullen kopen. Nu heb ik zelf ooit de afgebeelde fabriek in Rosenheim bezocht en heb ik met eigen ogen gezien dat het bedrijf zeer milieubewust en sociaal is (zaagsel wordt gebruikt om half Rosenheim mee te verwarmen en het bedrijf zet zich actief in voor duurzame bosbouw), en natuurlijk mag je dit best benadrukken. Maar dit soort awards riekt, vind ik, altijd een beetje naar koppelverkoop en een leuk, betaald verhaaltje voor de verkoop.

Dat neemt niet weg dat HARO niet voor niets beschikt over Blaue Engel en een ECO certificiatie voor haar vloeren. Dus los van deze TOP award (de naam alleen al) is kiezen voor HARO zeker milieubewust.