Material District 2024: compact, een vaste doelgroep en zoals altijd succesvol 

Duurzaamheid als grote gemene deler 

Begin maart vond in de Werkspoorkathedraal in Utrecht Material District 2024 plaats. Deze kleine maar fijne beurs, vooral gericht op architecten, designers, studenten van design opleidingen, opdrachtgevers en andere professionals uit de projectwereld biedt een blik op de nieuwste materialen en producten voor zowel het exterieur als het interieur. De nadruk bij het aanbod ligt op duurzaamheid, recyclen en bouwen en inrichten voor de lange termijn. Een materialenbibliotheek (waar deze beurs ooit mee werd opgestart) hoort bij het aanbod. 

Het Belgische ClayLime is een reeks van natuurlijke pleisermaterialen met namen als Wonderstone, Claystone, Creatinaen Tadelakt-Pro. De basis zijn materialen als leem, klei, kalk en kwarts en de pleisters zijn geschikt voor vloeren, muren, badkamers en als afwerklaag op meubelen. Volgens het bedrijf moet en de pleisters gezien worden als hout: bij slijtage licht opschuren en een nieuwe laag aanbrengen. Het product bevat geen hars of plastic en kan ook worden gesmeerd op bureaubladen en armaturen voor verlichting, zowel van metaal als van textiel. De kleurpigmenten zijn ook volledig natuurlijk en hebben daardoor met name aardetinten. 

  

Tapijt

Er staan nogal wat aanbieders van vloerbedekking op deze beurs en een voorbeeld is Donkersloot. Dit bedrijf maakt tapijttegels met precies afgesneden tegels waardoor de naden van de tegels nauwelijks zichtbaar zijn en met de nadruk op creatieve patronen en kleurcombinaties. Je moet echt heel goed van dichtbij kijken om de naden te kunnen zien waar- door een vloer eerder oogt als een textiel kunstwerk. Het tapijt van de tegels voldoet aan het GUT certificaat wat erkend is door labels als BREAM en LEED.

IVC Commercial maakt ook tapijttegels en presenteerde de Pattern collectie dieuit drie delen bestaat: Balanced is de serie met een patroon in een rustig ritme met een hoog/laag structuur, Tailored is meer dynamisch gekleurd en Unchained is echt expressief. De tegels meten 50 x 50 cm en zijn gemaakt met Drive Matters garen dat carbon negatief wordt geproduceerd. De basis van Drive Matters is het bekende econyl, onder andere gemaakt van visnetten uit de oceanen. IVC Commercial heeft een Recover programma voor het terugnemen van gebruikte tapijttegels en komt met poliovinyl als alternatief voor het bitumen in de rug van de tegels. De fabrikant wil op termijn ook af van het verlijmen: de tegels worden nu in een antislip laag gelegd, later gaat dit een soort dubbelzijdige sticker worden. Ook uit België komt 2tec2 met geweven vinyl , onder andere op basis van gerecyclede PET-flessen.

 

 

Thuisgevoel 

Ook Interface was aanwezig op Material District met een stand voor het merk nora (rubber vloerbedekking) en met een stand voorde Past Forward collectie die eind vorig jaar werd gelanceerd. Deze collectie van tegels met een knipoog naar de jaren 70 in kleur en design beoogt een gezellig en sfeervol thuisgevoel over te brengen op de werkplek, in een boetiekhotel of inderdaad daadwerkelijk thuis. Het patroon is zo ontworpen dat de tegels willekeurig kunnen worden gelegd maar er zijn ook vaste patronen mogelijk die het karpetgevoel versterken. De tegels worden getuft in Scherpenzeel.

 Een bedrijf dat ooit begon met het leggen van tapijt en dit vloerentype nog steeds voert is Martijn de Wit Vloeren uit Oostzaan en Schagen. Niet veel mensen weten dat de oorsprong van het bedrijf ligt in tapijt aangezien Martijn de Wit vooral bekend is om het parket dat het verkoopt en legt. Op de beurs toonde het bedrijf een parketvloer in Weense Punt om eens iets anders te laten zien dan de standaard visgraat en Hongaarse Punt. “Durf creatief te zijn. Kies ook eens voor walnoten in plaats van altijd maar eiken. Onze kracht ligt in de grote keuze die we bieden, niet alleen in parket: we verkopen enleggen ook PVC, laminaat en dus ook nog steeds tapijt”, aldus Adam Baig namens Martijn de Wit (die onopvallend meeluisterde en knikte).

 

 

‘Het aanbod op Material District koppelt innovatie aan duurzaamheid’

 

Bescherming 

Rubio Monocoat stond op de beurs om een nieuw UV-bescherming product, DuroGrit, te introduceren. Dit is een met houtvezels verrijkte, water- oplosbare olie die al het buitenhout kleurt en beschermt in 1 laag. Geen uitstoot van VOC, geen voorbehandeling nodig, geen vergrijzende oppervlakken, water- en vuilafstotend, het meebuigen met de werking van het hout voorkomt scheuren en afbladdering. Het is geschikt voor alle houtsoorten, voor terrassen, wandbekleding, gevels en outdoor meubilair. Zowel voor thuis als in projecten: terrassen, speeltuinen, omheiningen et cetera. Er is keuze uit 14 kleuren, onderverdeeld in 7 Great Plains gras- en aardetinten en 7 Salt Lakes ‘zoutmeer’ tinten met een pastel optiek.  

Moso introduceerde met N-vision ronde bamboe balken dat uit lagen bestaat (dus niet massief) en dat bedoeld is als decoratief materiaal voor het interieur. Het samengeperste bamboe is licht gecarboniseerd waardoor het een warme kleur heeft en de stabiliteit verhoogt. De balken zijn op verschillende punten extra verstevigd. Op aanvraag is de afwerking in een matte PU-coating verkrijgbaar. De standaardlengte is 2.900 mm en er zijn verschillende diameters. Andere lengtes en diameters zijn op aanvraag moge- lijk.   

Tot slot zijn er de vloeren van therdex uit Genemuiden: Modular is een ultramatte PVC-vloer met een diepere registered embossing (het volgen van de beschermende toplaag met het patroon van het vloerdecor) en zelfs de vellingkanten zijn mat gemaakt. Er is een Loose Lay versie en een Rigid Click die zonder verlijmen worden gelegd dankzij het Uniclic systeem. Waarin zit het duurzame element van deze PVC-vloeren? “Gemakkelijk te demonteren waardoor hergebruik en renovatie worden vergemakkelijkt. Delen kunnen worden vervangen en gerecycled worden tot nieuwe grondstoffen.” Nu maar hopen dat dit ook gebeurt. 

 


‘De bezoekers van de beurs zijn veelal architecten, designers, studenten en opdrachtgevers uit de projectwereld’

 

 

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Vloeren Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren Business magazine, editie Maart/april 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding