DOMOTEX 2022 gaat plaatsvinden van 13 tot en met 16 januari en de organisatie heeft nieuwe manieren bedacht om nieuwe producten onder de aandacht te brengen van de bezoekers. De afgelopen anderhalf jaar zijn goed gebruikt in Hannover om hierover na te denken, zo zegt organisator Deutsche Messe.

Al eerder werd er gemeld over het definitief scheiden van tapijt (het overgrote deel van het aanbod op de beurs) en de andere vloerbedekkingen in ‘Carpets & Rugs’ (Hallen 2-7) en ‘Floor & Wall’ voor alle andere typen vloeren en wandbekleding (Hallen 11-13). Maar ook het tonen van noviteiten gaat vanaf de komende editie veranderen.

“We hebben nagedacht over hoe deelnemers zich nog meer betrokken voelen bij het presenteren van nieuwe producten. En hoe bezoekers een merk echt kunnen ervaren tijdens hun bezoek aan de beurs. Na overleg met deelnemers, media partners en bezoekers hebben we concepten bedacht die daarna zijn uitgewerkt. DOMOTEX moet nog meer staan voor innovatie en inspiratie, maar ook voor toegang tot nieuwe klanten, partners en leveranciers”, aldus Sonia Wedell-Castellano, Global Director DOMOTEX, Deutsche Messe AG.

De komende editie introduceert Mood Spaces, zes stands ontworpen door interieurontwerpers waarin huidige trends en de band tussen vloer en wand aan de ene kant en interior design aan de andere kant wordt getoond. De Spaces zijn een bron van inspiratie voor de meubelhandel en aannemers. Ze zijn een soort shop in shop die door vloeren- en meubeldetaillisten kunnen worden nagebouwd in hun winkels. De Mood Spaces staan voor de particuliere sector in Hal 7 en voor de contractmarkt in Hal 13.

Ook nieuw zijn de Material Selections, waar een overzicht van de belangrijkste toepassingen en trends voor architecten, interior designers en aannemers wordt gepresenteerd. Maar ook voor groothandels en fabrikanten, uiteraard. De Selections zijn gemaakt voor vloeren en wanden en bieden inspiratie via thema’s: gezond leven, recycling, outdoor, akoestiek, reinigbaarheid. Met duidelijke verwijzing naar de fabrikanten die deze producten tonen. Wandpanelen, behang en akoestische panelen zijn nieuw op de beurs en daarom is er een speciaal ontmoetingspunt gemaakt voor deze branche: de Wallroom in Hal 13. Laagdrempelig en bedoeld voor overleg en kennisuitwisseling.  De Retailers’ Lounge is wat de naam zegt: een ontmoetingsplek voor detaillisten geplaatst tussen de Mood Spaces in Hallen 7 en 13.

Voor wie wil weten wat er te zien en te beleven is in de installatie van vloeren is er de FloorTec area. Die was er in voorgaande jaren ook, nieuw is de Craft Attack Guide met een overzicht van aanbieders in legtechniek en live demonstraties van producten en technieken. Gelukkig is Workcamp Parquet er ook weer bij: het promoten van jonge parketleggerstalenten, waarbij oude vloeren volgens oude technieken worden hersteld. Van 13 tot en met 15 januari live demonstraties van dit ambacht in Hal 12.

Traditioneel zijn de diverse awards tijdens DOMOTEX en ook in 2022 zijn ze er weer bij: Carpet Design Awards (CDA), Parkett Star en Carpet Star. Dit betekent weer veel poserende mensen met awards en bubbelwijn, maar ook echt vernieuwende designs, zeker in karpetten. Maar ook hier is vernieuwing doorgevoerd: voor het eerst doen ook bedrijven mee aan de CDA die niet op de beurs staan. En er wordt veel gesproken vanaf een podium over karpetten, zoals over extra grote karpetten door de Iraanse ontwerper Lila Valadan.

Wedell-Castellano is blij met al deze nieuwe impulsen voor de beurs: “Inspiratie bieden na een lange periode van beperkingen en afstand houden, daar kijk ik naar uit. Digitaliseren heeft ons nieuwe mogelijkheden gebracht, ook als beurs, maar niets gaat boven elkaar face to face weer zien.”  Dus is DOMOTEX 2022 van 13 tot en met 16 januari een hybride evenement: een fysieke beurs ondersteund door een digitaal presentatie- en handelsplatform voor zij die geen tijd, gelegenheid of zin (meer) hebben om naar Hannover te komen.

www.domotex.de