Voor de tweede keer was het hoofdthema van DOMOTEX het motto FLOORED BY NATURE: duurzaamheid in de vloerenbranche door recycling, zuinig omgaan met grondstoffen en het milieu beschermen.

Bij de afdeling Vloeren (dus niet tapijten) kon de bezoeker twee weken geleden al voorbeelden hiervan tegenkomen, zoals de Zwitserse ‘LICO DENIM FLOOR’, gemaakt van oude jeans en recyclebare materialen als een drager op houtbasis en en onderlaag van kurk. Amorim, GRANORTE en ZIRO zijn kurkspecialisten. Kurk heeft, zoals bekend, een aantal voordelen: zacht, elastisch, zeer sterk, isolerend, geluiddempend, temperatuur stabiliserend en goed voor het binnenklimaat. Eigenlijk een ideale vloerbedekking (of de basis hiervoor).

Vinyl en design vloeren zijn zeer populair. Maar PVC (polyvinyl chloride) bevat vaak schadelijke plasticiden die slecht zijn voor het milieu en de gezondheid. Gerflor heeft onder het motto we care / we act duurzaam vinyl en linoleum laten zien op de beurs plus het Second Life terugnameprogramma. CFL Flooring toonde twee alternatieven voor oliehoudende producten: ‘NovoCore’ en ‘Tenacity Eco-Composite Flooring’. ‘NovoCore’ is een vinylvloer die watervast, zeer sterk, hitte ongevoelig, ongevoelig voor UV straling en recyclebaar is. Vrij van phtalaten en andere plasticiden die schadelijk zijn. ‘Tenacity Eco-Composite Flooring’ is een PVC-vrije stenen vloer met veel gerecycled en natuurlijke materialen in de samenstelling. Classen presenteerde ‘CERAMIN’: in plaats van PVC is dit een combinatie van natuurlijke mineralen en polypropyleen (PP) die volkomen veilig is en met name wordt gebruikt in de voedselindustrie.

Niet alleen technisch maar ook esthetisch is de natuur een belangrijke inspiratiebron voor vloeren: steen en hout zijn al jaren de meest populaire decoren. SWISS KRONO heeft bijvoorbeeld de ‘COREPEL EVOLUTION’ serie uitgebreid met de nieuwe ‘COREPEL EVOLUTION PURE’ collectie, waarbij een toplaag van echt hout wordt gecombineerd met een watervaste kern en die er toch heel natuurlijk uitziet volgens de beursorganisatie. Kronospan gebruikt ook houtfineer als toplaag voor het ‘Organic Veneer Parquet’ met geborsteld eiken als decor. Een andere highlight van deze fabrikant is het ‘MO.RE!’ laminaat met een vochtwerende technologie. KAINDL presenteerde een echte eye-catcher met de ‘Natural Touch’ decoren uit de ‘Select’ serie. Nieuw is het elegante ‘Milano Oak’ decor met een perfect gecoördineerd oppervlak en een dynamische uitstraling, aldus de beursorganisatie. De licht rustieke collectie Alta van Lamett heeft een rijke houtstructuur en een subtiel kleurenschema. Het Belgische merk Floorify legt de nadruk op de look en feel van echte houten planken en gepolijste betontegels voor de reeks ‘Rigid Vinyl Planks & Tiles’. Green-Flor’s nieuwe ‘PRIME INSPIRATION’ collectie heeft leisteen als inspiratiebron en ook mFLOR houdt van natuurlijk ogende decors voor de PVC-vloeren. Helemaal natuurlijk (op de lijm van de lagen  en de afwerking na) is uiteraard parket, waarvan hierboven een voorbeeld uit Turkije.

Wandbekleding beleeft een revival en keren in steeds meer projecten en woningen terug. Goed voor de sfeer en goed voor de akoestiek. Met ‘Acoustic Sense WOOD’ heeft MeisterWerke drie nieuwe oppervlakken uit echt hout toegevoegd aan het gamma van akoestische panelen. De combinatie van echt hout en vilt van hoge kwaliteit wordt geacht 100 procent geluid te kunnen absorberen. Neuhofer’s ‘FN Acustico HEXAGO’ – hexagonale akoestische elementen – worden ook gemaakt van (polyester) vilt. Bedoeld als decoratie en tegelijk functioneel. LICO Hydro HeatWall’ wandpanelen van Li & Co (van die gerecyclede jeansvloeren) zijn akoestisch effectief, ogen modern en verwarmen de ruimte dankzij een speciale conductverwarminglaag op de achterzijde.

Naast wandbekleding bood deze editie ook de nieuwe opstelling RETAILERS’ PARK in Hall 19/20. waarproducten voor de afwerking van het interieur konden worden ontdekt door de bezoekers. Denk aan verfen en lakken van Südwest, Meffert en PPG Coating, en behang van AS Creation en Erfurt & Sohn. Ondervloeren en aanverwante producten zoals plinten, profielen en lijmen werden getoond door merken als THOMSIT, Südbrock, Bostik en Döllken. Tapijtfabrikanten als Lano, Edel Carpets, Infloor Girloon en Vorwerk  maakten het aanbod van RETAILERS’ PARK compleet. “Samen met DECOR UNION en MEGA hebben we an ruimte vol waarde gemaakt voor onze bezoekers”, aldus Sonia Wedell-Castellano, Global Director van DOMOTEX. Deze nieuwe opstelling werd met name gewaardeerd door retailers en architecten. “Dit succesvolle debuut laat zien dat onze doelgroepen openstaan voor alles wat met een ruimte te maken heeft, van plafond tot vloer, op een en dezelfde beurs. Daarom gaan we dit deel met wanden en plafonfproducten in de toekomst uitbreiden.”

Duurzaamheid en verantwoordelijkheid voor het milieu spelen meer en meer een rol bij de exposanten in karpetten en tapijt, voor zowel handmatig als machinaal vervaardigde vloerbedekking uit textiel. De handgemaakte kleden zijn hoe dan ook uit natuurlijke materialen gemaakt die vaak hernieuwbaar zijn. Gemaakt van scheerwol of gemengd met natuurzijde zorgen deze kleden ook voor isolatie van de temperatuur, het opvangen van stofdeeltjes en pollen uit de lucht en voelen ze zacht aan wat comfortverhogend is. Fabrikanten als Jaipur Rugs, Paulig en Theo Keller zijn sociaal verantwoord actief met fair trade en een verbod op kinderarbeid.

Met ‘RECYCLE’ presenteert Merinos een collectie uit 100% recycled polyester, gesponnen tot garens van hoge kwaliteit afkomstig uit 9.500 ton afval en gerecycled in de eigen faciliteiten. Oriental Weavers uit Egypte presenteerde ‘Elixir’, een vernieuwend katoenkarpet met natuurlijke verfstoffen gekleurd. De verfstoffen komen alleen maar uit planten en vruchten en zijn daardoor milieuvriendelijk, biologisch afbreekbaar en hernieuwbaar, maar ook totaal niet giftig voor zowel de mens als de omgeving.

Er waren veel kleden en tapijt in natuurlijke tinten maar ook in intense kleuren zoals bij Tisca, Brink & Campman en Jaipur Rugs. Trend experts zoals Holly Becker (decor8), Stefan Nilsson (Trendstefan) en Gabriela Kaiser (TRENDagentur Gabriela Kaiser) zien deze ontwikkeling als een reactie op het ingetogen minimalisme in natuurlijke tinten dat de meubelindustrie al tijden teistert. Weer vrolijk willen zijn in deze minder vrolijke tijden en het verlangen om te veranderen wat daarmee samenhangt spelen ook mee bij deze trend. “Dit is het jaar van verandering: we kijken uit naar dingen die anders, vrolijk en lichtvoetig zijn. Uitgesproken kleuren zijn weer terug”, aldus Stefan Nilsson.

Een fantasievolle reis in de wereld van Perzisch geknoopt tapijt wachtte op de bezoekers bij  Night Time in a Palace door karpetkunstenaar Lila Valadan. Aaneengesloten ruimten in een dromerige sfeer met de nadruk op het ambacht van het met de hand knopen van kleden. Over kleden gesproken, van 16 tot en met 19 januari 2025 is de volgende DOMOTEX met alleen maar kleden en tapijt. Het jaar daarop keren de andere vloerbedekkingen weer terug in de hallen in het kader van de om en om formule die men vanaf nu in Hannover hanteert.

domotex.de