Over slechts vier maanden is het weer tijd voor DOMOTEX in Hannover (19 tot en met 22 januari 2026) en de internationale beurs voor vloeren EN interieurafwerking (want zo zet men zich op de kaart) geeft aan nu al diverse grote vissen te hebben gevangen voor deze editie.
Namen zoals Kronospan, Egger, Amorim, Unilin, Classen, Gerflor, ter Hürne, Swiss Krono, Project Floors, Bostik, Saint-Gobain, Akzo Nobel, Bijlard en Meffert Farbwerke doen mee en er is volgens de beursorganisatie veel animo vanuit de nieuwe productgroepen voor deze beurs binnen het afwerken van het interieur. Voor Deutsche Messe het bewijs dat men op het goede spoor zit met deze nieuwe opzet.
Met het motto “Creating Rooms. Transforming Spaces.,” kijkt DOMOTEX naar eigen zeggen vooruit: het gaat niet zozeer om de huidige interieurtrends maar ook om de transformatie van de ruimten van de toekomst. Daarmee bedoelt men dat er verder moet worden gekeken dan alleen naar de vloer: nieuwe materialen digitale oplossingen beperken zich niet langer tot dat wat op de bodem ligt, we moeten de ruimte holistisch bekijken. Dus ook naar wanden, plafonds, akoestiek, verf, en digitale tools die helpen om het afwerken van een interieur uit te voeren.
Met de Innovation Area , zendt DOMOTEX een sterk signaal uit dat bezoekers innovatieve producten, materialen en processen kunnen uitproberen tijdens de beurs. Naast de praktische toepassingen ligt de nadruk op digitale vernieuwing, van nieuwe software oplossingen tot digitale hulpmiddelen voor het plannen van een uitvoering. De Innovation Area slaat zo een brug tussen traditioneel ambacht en de digitale toekomst van interieur design. Met het nieuwe formaat Digital Shop breidt de beurs het aanbod uit voor schilders, lakkers, parketleggers en stoffeerders, en interieurdecorateurs. Ook hier draait het om het digitaal vergemakkelijken van het dagelijkse werk voor iedere administratieve toepassing, van planning tot personeelsbeheer. Ook marketing en social media beheer maken deel uit van de diensten die hier worden getoond. De Work Shop biedt lezingen en panel discussies over digitalisatie gedurende drie dagen als aanvulling op de Digital Shop.
Met dit nieuwe concept laat de beurs zien dat het nog steeds het centrale platform is voor retail, ambacht en industrie, niet alleen om handel op gang te brengen maar ook om de nieuwste ontwikkelingen te aanschouwen in vloeren en interieurafwerking. Om zo samen vorm te geven aan de toekomst, zo klinkt het uit het nog altijd fraaie Hannover.