Edwin Cools (Albers Parket) over de uitdagingen voor de parketbranche

Imagoverbetering bij consumenten is cruciaal

De cijfers liegen niet: het huidige marktaandeel van parket is al enige jaren stabiel en zit rond de 4 of 5 procent van de gehele vloerenmarkt. Daar waar het een jaar of tien geleden nog rond de 8 procent was. De grootste oorzaak van het uitblijven van een wederopstanding is de opkomst van vinylvloeren in diverse uitvoeringen. Edwin Cools, directeur van parketfabriek en groothandel Albers Parket uit Weert: “We moeten de grote voordelen van parket ten opzichte van andere vloerbedekkingen waaronder pvc-branche breed gaan benadrukken. Of het nu gaat om duurzaamheid, het natuurlijke materiaal of het comfort.”

Hij zegt direct waar het op staat: “We moeten als branche de boer op, bijvoorbeeld naar de verenigingen van aannemers en architecten. Zij weten vrijwel niets over de eigenschappen en kwaliteiten van parket, alleen dat in het bouwbesluit voor nieuwbouwwoningen staat dat parket niet gecombineerd moet worden met vloer- verwarming, wat een achterhaalde veronderstelling is. We moeten hen gaan vertellen wat er wel en niet kan met parket maar dat is in iedere geval veel meer dan wat zij nu aannemen.” Edwin is ervan overtuigd dat wanneer een aannemer tegen een consument die parket in de nieuwe woning wil combineren met vloer- verwarming zegt dit niet te doen dat deze consument niet meer te overtuigen is van dat het wel mogelijk is: “Die krijg je niet meer terug. En ze zeggen het tegen familie en vrienden, de desinformatie verspreidt zich als een olievlek.”

 

Taak van de speciaalzaak

Hij ziet hierin ook een grote rol weggelegd voor de parketspeciaalzaak: “De specialist hoort toch de klant correct en volledig te informeren? Nu is de situatie vaak zo dat wanneer een klant binnenkomt met een foto van een vinylvloer en zegt: dit zoek ik, dat de parketspecialist zegt: dat verkoop ik ook. Zonder een moment stil te staan bij waarom een klant een vloer zoekt met een printje van een plank in plaats van echt hout.

Vraag door: waarom zoekt u dit? Iedere specialist weet de voordelen van hout, benadruk deze in het verkoopgesprek. Parket gaat bijvoorbeeld ook veel langer mee dan pvc, dus wanneer het argument de levensduur van de vloer is staat parket al 1-0 voor.” Edwin erkent dat parket het lastig heeft: in heel Europa zijn de prijzen voor hout flink gestegen en dit heeft zijn weerslag op de verkoopprijs voor parket, ondanks de teruggekeerde stabiliteit in beschikbaarheid van hout. “Zelfs wanneer de prijzen voor hout niet meer stijgen zitten we met toegenomen kosten voor lonen en logistieke kosten, het transport. Alle landen van de Europese Federatie van Parketproducenten, de FEP, waar wij als Parket Alliance mee verbonden zijn, hebben er last van.”

‘We moeten als branche de boer op, bijvoorbeeld naar de verenigingen van aannemers en architecten’

Op afspraak geopend

Het afgelopen jaar was voor Albers Parket een goed jaar, waarbij Edwin 2022 vergelijkt met 2020: “De twee coronajaren waren zo uitzonderlijk goed dat daarmee vergelijken geen goed beeld geeft. Vorig jaar was nog beter dan 2020 voor ons. Ik denk dat het de uitloop van die twee coronajaren was, na de bouwvak liep het aantal bezoekers in de winkel toch terug. Er zijn al met al minder vloeren verkocht, dat de omzet goed was lag aan het prijsverschil. Ik denk dat sommige parketzaken hebben geleerd tijdens corona om alleen nog maar op afspraak open te zijn, al die uren van de week afwachten of er toevallig iemand binnen- komt heeft geen zin.”

Als huidige trend ziet hij naast de overbekende visgraat en Hongaarse Punt hoe dan ook meer en meer patroonvloeren die worden verkocht. Als volgende trend ziet hij een toename in kant en klaar afgewerkte vloeren: “Nederland staat bekend als een land waar parket bij voorkeur ter plekke wordt afgewerkt, ik zie een verschuiving naar dat de fabrikant de vloer op aanvraag van tevoren al afwerkt. De fabrikant levert maatwerk in formaat, kleur, patroon en dergelijke zodat het voor de legger nog eenvoudiger wordt. Met het gebrek aan goede leggers geen onlogische ontwikkeling.

Als fabrikant hebben we alles in huis om de vloer zo te maken als de klant dit wenst, we kunnen rekening houden met regionale verschillen in smaak omdat wij overal leveren. Veel fabrikanten uit het buitenland hebben ook geen onbehandelde kwaliteiten in het programma voor de Nederlandse markt daarvoor is deze gewoonweg te klein. Wij hebben deze kwaliteiten wel in huis, maar toch zie ik de verschuiving naar kant en klaar geleverd op bestelling door de fabrikant.”

Informeren

Hoe kan de markt voor parket worden vergroot, wellicht zelfs naar het niveau van 10-12 procent van de totale vloerenmarkt van tien jaar geleden?

Edwin: “Informeren. Neem de vooroordelen over parket weg die in de markt zijn gezet door de enorme marketingmachine van de pvc-industrie. We moeten als branche gaan praten met aannemers, maar ook met architecten en makelaars. De Stichting Promotie Houten Vloeren is een unieke samenwerking van concullega’s, samen moeten we vechten voor ons product. De parketbranche is in feite geen commerciële branche, we zijn timmermannen die trots zijn op ons product en er heel veel van houden. Dat is de letterlijke betekenis van het woord amateur: liefhebber. De pvc-industrie is veel zakelijker en afstandelijker, er zullen veel minder mensen rondlopen die echt houden van pvc. Maar onze promotie van parket als natuurlijk materiaal moeten we doen zonder openlijk tegen pvc aan te schoppen. We moeten uitgaan van onze eigen kracht, onze unieke kwaliteiten benadrukken.

Ik zie gelukkig ook dat parketspeciaalzaken die alleen maar hout verkopen het beter doen dan zaken die bokken vol borden met pvc en laminaat of tapijt hebben staan. Profileer je als een specialist met verstand van zaken. Dit betekent in veel gevallen dat je het hogere marktsegment zult bedienen dus hoef je ook geen goedkopere vloeren anders dan parket in je winkel te hebben staan. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer een klant uit het hogere segment in jouw parketspeciaalzaak andere typen vloerbedekking ziet staan hij of zij bij een ander gaat kopen die dit niet heeft. Je bent een specialist, straal dit ook uit in het aanbod dat je toont. Een ander misverstand wat de wereld in is gebracht is dat een parketvloer veel onderhoud behoeft, onzin natuurlijk. Iedere vloer heeft zijn onderhoud nodig het extra voordeel bij parket is dat je na 15 jaar met een schuurbeurt een geheel nieuwe look aan de bestaande vloer kunt geven, dat is nog eens duurzaam.”

 

 

Alternatief

Hij erkent dat bij veel nieuwbouw en renovatie van panden de vloer de sluitpost is, terwijl het juist de basis voor de rest van het interieur zou moeten zijn. “Ook hier zie je weer die terughoudendheid om jezelf te profileren als onmisbaar onderdeel van de inrichting. We zijn het niet gewend om onszelf assertief te verkopen. We zijn de liefhebbers die wachten tot een klant zegt: dat is mooi, dat wil ik ook. Een eerste stap is, nogmaals, het pvc de winkel uit te zetten als parketspecialist. Laat dat maar over aan de bouwmarkt, daar is het laminaat uiteindelijk ook naar toe gegaan en inmiddels vrijwel verdwenen. Je vastbijten in pvc als parketspecialist heeft geen zin, je gaat het altijd verliezen in prijs. Je ziet nu al grote afdelingen pvc in de bouwmarkten liggen dat dat zal zich de komende tijd verder uitbreiden. Bovendien: parket kan worden gerenoveerd of aangeheeld, pvc niet.

Dus wat schiet je ermee op wanneer het eenmaal is gelegd?

Je komt er niet meer voor terug, tenzij het verkeerd is gelegd.” Over de legkosten van pvc is hij ook uitgesproken: “Een behoorlijke kwaliteit pvc heeft een goede egalisatie nodig en heeft zo dezelfde kosten per vierkante meter als fineerparket of mozaïek parket of planchettes. Waar je na enkele jaren alsnog parket op kunt spijkeren wanneer de klant daarvoor heeft gespaard. Met fineerparket heb je een natuurlijk en aantrekkelijk alternatief voor pvc op de vloer liggen. Hoe dan ook moeten we als branche ons veel beter profileren, ook richting retailers en vooral consumenten. We hebben ons de kaas van het brood laten eten door de pvc-fabrikanten.”

‘We onderzoeken of er behoefte is aan een speciale sectie in de Alliance waar retailers zich bij aan kunnen sluiten’

 

Argumenten

Edwin herhaalt nog eens de voordelen van echt hout: “Een natuurlijk materiaal, het gaat lang mee, hout slaat CO2 op in plaats van dat het CO2 uitstoot, het kan opnieuw aangeplant worden, het is warm aan de voeten en behaaglijk, kan prima worden gecombineerd met vloerverwarming, het houdt warmte vast en bespaart zo energie, het verhoogt ook de waarde van een woning. Een parketvloer kan opnieuw worden afgewerkt, afhankelijk van de dikte van de toplaag zelfs meerdere keren. De FEP heeft daarom ook een nieuw logo geïntroduceerd: refinishable products voor vloeren met een toplaag van minstens 2.5 mm dik.

Een goed product gaat langer mee, dit geldt ook voor parket.” Hij vindt ook dat de instapkwaliteit, zoals mozaïek of goedkopere tweelaags vloeren, te weinig worden gepromoot door de branche. “Of fineerparket, zoals het merk Par-ky wat wij al meer dan 25 jaar importeren. De consument heeft uitleg nodig over fineerparket door de specialist: er zitten 8 laklagen op het fineerhout, de vloer is supersterk en een prima alternatief voor pvc. Er is ook een uitvoering in gebruiksklasse 33 voor commerciële toepassingen. Deze is 7.2 mm dik en wordt vol verlijmd. Fineerparket kan prima op vloerverwarming, het heeft een goede RC-waarde. En het is echt hout, dat waar pvc zo graag in uiterlijk op wil lijken.”

 

Retailorganisatie voor parket

De groei van het aantal parketvloeren hangt ook samen met de beschikbaarheid van professionele leggers en ook hier ziet Edwin meer versnippering dan overleg in de branche. “We moeten de koppen bij elkaar steken. Er zou eigenlijk een retail organisatie voor parketspeciaalzaken moeten bestaan, het is wat dat betreft zonde dat de VPL niet meer bestaat. Met alle respect voor INretail, maar daar heeft men toch minder gevoel voor parket. We onderzoeken of er behoefte is aan een speciale sectie in de Alliance waar retailers zich bij aan kunnen sluiten. Met als doel overleg: over de promotie van parket maar ook over opleidingen. En als startpunt voor een door de gehele branche gedragen CAO.

Ik weet dat er nogal wat parketbedrijven zijn die er iets voor voelen om lid te worden. De opleiding moet nog veel meer gepromoot worden, de leden van het Gilde doen dit op hun manier maar het moet nog veel steviger. Wanneer we allemaal vanuit de Alliance paraplu kunnen opereren maken we meer kans om parket meer top of mind te krijgen bij consumenten die zich nu nog laten misleiden over de vermeende nadelen van echt hout op de vloer.”

 

 

 

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Vloeren business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Vloeren business magazine, editie april 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding