Op woensdag 1 november is de vestiging van JOKA Rotterdam officieel geopend door Jörg Jordan in het bijzijn van ongeveer 100 genodigden. Het pand op het industrieterrein Schiebroek heeft een showroom en een magazijn en is een schitterende toonzaal geworden dankzij de inspanningen van de vaste interieurarchitect Kerstin Reinke en het team. Op de foto hierboven staan onder andere Frank ter Beke (derde van links), naast hem Jörg Jordan, Bob Snoek en Johann Jordan.

Van oorsprong zou het pand een BMW garage worden en dit verklaart ook het grote glasoppervlak rondom. Er is een bovenetage met uitzicht op de begane grond. Op deze bovenetage bevinden zich de kantine, de kantoorruimte, een ruime trainings- en presentatieruimte en een opslag voor stalenboeken van de collecties.

De begane grond biedt een ruime presentatie van de verschillende collecties van het Duitse merk die door Reinke als zuilen zijn ingetekend als ware het containers, een referentie aan de havenstad Rotterdam. Verdere referenties zijn een enorme foto van de Erasmusbrug en de vloer daar direct voor: een plattegrond van Rotterdam dat voor een gedeelte wordt overspoeld door de Maas vanuit de foto van de brug. Boven wordt de bezoeker begroet door een gigantische foto van De Kuip zodat iedereen helemaal weet in welke stad hij is.

Frank ter Beke, Country Manager van JOKA Nederland (beneden links), kon het als FC Twente supporter tijdens de opening niet laten een opmerking te maken over deze foto die volgens hem dus een afbeelding van het thuisstadion van de Tukkers had moeten zijn. Hij vertelde dat hij en Bob Snoek, de verkoopdirecteur, het pand een jaar geleden zagen: een kale hoge ruimte. “Kerstin en het team hebben er iets heel moois van gemaakt, Jörg Jordan vertelde me net dat hij het de mooiste showroom van alle 78 vestigingen vindt. Wanneer straks de A16 hiernaast wordt geopend zijn we prima bereikbaar en centraal gelegen in de Randstad.” Frank bedankte de medewerkers en gaf toen het woord aan de heer Jordan (3e generatie binnen het familiebedrijf, hieronder rechts) die de loftrompet uitstak over de nieuwe vestiging, zijn naaste medewerkers (waaronder zijn zoon Johann, de 4e generatie Jordan in het bedrijf) en een presentatie gaf over JOKA. Het bedrijf groeit nog steeds en haalde vorig jaar een omzet van meer dan 500 miljoen euro. “Dit jaar is het iets minder voor iedereen in de vloerenbranche, de bouw staat overal stil, maar ik zie het als een kleine, tijdelijke dip. Er gaat heus wel weer gebouwd worden, ook in Nederland, en dan staan wij vooraan.”

Een uitgebreid (beeld)verslag leest en ziet u binnenkort in Vloeren Business Magazine. De foto’s zijn van Astrid Staeber van JOKA.