Stel, een klant komt in de showroom van een parketspeciaalzaak, bekijkt een voorbeeldvloer die in de winkel ligt, krijgt een monster mee en koopt de vloer. Maar nadat deze gelegd is klaagt de klant bij de verkoper: de vloer ziet er niet uit als het monster en ik eis een andere vloer. Wat nu?

Deze situatie zal ongetwijfeld bekend voorkomen. Bij dit voorbeeld gaan we overigens uit van fabrieksmatig afgewerkte delen. Een klant moet altijd uitgelegd krijgen dat parket (dus hout) een natuurproduct is met mogelijke verschillen tussen het monster, de voorbeeldvloer en de partij die de klant geleverd gaat krijgen. Dit is wat de meeste parketfabrikanten ook zelf als disclaimer voeren en moet eigenlijk altijd worden meegeleverd met een offerte: afwijkingen in kleur, tekening en hoeveelheid noesten (binnen de gekozen sortering) zijn mogelijk. Uiteraard wordt de te leveren vloer nauwkeurig beschreven in de te tekenen offerte: merk, model, formaat, patroon, kleur, sortering (met het maximale aantal toegestane noesten en scheuren), afwerking. Maar het bijvoegen en laten tekenen van deze disclaimer is echt van het grootste belang.

Praktisch probleem zou kunnen zijn dat de legger niet aanwezig was bij het verkoopgesprek (dit is meestal het geval) en dus volgens de instructie legt zonder exact te kunnen beoordelen of de vloer voldoet aan de wensen en/of verwachtingen van de klant. Maar ook dit wordt opgevangen door het tekenen van de offerte door de klant, inclusief de disclaimer van de fabrikant (en dus ook van de detaillist). Bij dit geval gaan we er van uit dat de legger de vloer zonder aantoonbare fouten heeft gelegd. Heeft de klant dan geen enkele poot om op te staan in een verweer tegen de afwijkende vloer? Hij of zij maakt naar alle waarschijnlijkheid meer kans op een gehonoreerd verweer wanneer hij of zij na de eerste gelegde delen al kenbaar maakt dat er te grote verschillen zichtbaar zijn met de vloer zoals omschreven in de overeenkomst, in plaats van te wachten tot de hele vloer is gelegd. Nogmaals, bij dit voorbeeld gaan we uit van fabrieksmatig afgewerkte vloerdelen.

Ook het monster zou een geschreven disclaimer moeten bevatten: dit monster kan afwijken in kleur, tekening en het aantal noesten (binnen de sortering). Hout is een natuurproduct waarvan geen twee delen precies hetzelfde zijn, dit maakt het juist zo aantrekkelijk en exclusief. Maar leg het goed uit en laat de klant tekenen voor het feit dat hij of zij de natuurlijke verschillen (binnen de sortering) accepteert. De disclaimer is geen motie van wantrouwen tegen de klant, het is een bevestiging van dat beide partijen natuurlijke verschillen aanvaarden.