Floer is een jonge en flexibele vloerenleverancier

Lennart Groenewold startte zijn bedrijf Floer in 2014 na het afronden van zijn studie in Groningen. “Ik wilde zelf een online bedrijf starten in iets dat te maken had met technologie, met gadgets of games. Via mijn stage bij een bedrijf in tuinhout zijn het houten vloeren geworden, waarbij vanaf het begin ook laminaatvloeren en PVC vloeren in het leveringsprogramma zaten. Want ik zag al snel dat PVC de grote groeier in de markt zou worden die het nu is.” Een gesprek met een jonge ondernemer die zich niet gek laat maken door hypes, geruchten of druk van buitenaf: “We varen onze eigen koers en zoeken zelf partijen uit die bij ons passen. Zowel leveranciers als retailers.”

Lennart studeerde af in Small Business and Retail Management en wilde uiteraard een eigen bedrijf starten: “Internet kwam in 2014-2015 net op als volwassen retailkanaal. Aanvankelijk wilde ook ik met mijn bedrijf me volledig richten op online verkoop, maar er waren aanvankelijk zulke prijsvechters met onmogelijke marges dat ik er snel op uitgekeken raakte. Een eigen merk met een eigen strategie en identiteit, dat leek me veel aantrekkelijker en uitdagender. Dus in plaats van de zoveelste dealer van een grote fabrikant worden moest ik dus zelf op zoek gaan naar fabrikanten die voor mij, voor Floer, een collectie wilden maken. Zo werken we eigenlijk nog steeds, met het verschil dat ik naast zelf zoeken nu merk dat fabrikanten Floer inmiddels weten te vinden. Wanneer ik aangeef een bepaald nieuw model te zoeken kan ik nu kiezen vanuit meerdere opties.”

Bijzondere uitvoeringen

Hij wilde dat Floer vanaf het begin bijzondere vloeren zou opnemen die andere aanbieders (nog) niet hadden, zoals een laminaatvloer met delen van 32, 8 cm breed: “Op die manier onderscheidt je jezelf van de rest. Ik kwam deze vloer tegen en heb tegen de Duitse fabrikant gezegd: gaaf, maar dan wel in lichtere kleuren voor de Nederlandse markt. Dan is het afwachten of een fabrikant mee wil gaan met een beginner in de branche. Dat wilden ze.

Deze laminaatvloer in wisselende breedtes zie je niet overal. Zo ben ik altijd op zoek naar bijzondere uitvoeringen, dat is eenvoudiger te realiseren bij laminaat en PVC dan bij parket, wat ik zelf de mooiste vloer vind die er is.” Het aanprijzen van bijzondere versies ging en gaat niet vanzelf. “We moeten soms dealers ompraten naar modellen en kleuren waarvan wij weten via social media dat deze populair zijn en veel bekeken en geliked.”

Vond u deze teaser over vloerenleverancier Floer interessant en wilt u het gehele artikel verder lezen? Abonneer dan hier op ons blad Vloeren Business Magazine.