Eerder deze maand heeft DOMOTEX asia/CHINAFLOOR meerder interviews met belangrijke personen afgelegd. Thomas Baert, directeur van Firmfit en CFL FLooring, was hier een van. Baert heeft al 25 jaar ervaring in de vloerenbranche. Daarbij is hij ook al meer dan 20 jaar actief in China. Tijdens het interview heeft hij vragen beantwoord over hoe de industrie er momenteel uitziet en zijn toekomstverwachtingen.

“Ook in 2020 gaan wij ons focussen op milieuvriendelijkheid en doe-het-zelvers. Doe-het-zelf installatie is een veel besproken onderwerp door het tekort aan arbeiderskrachten in Amerika. De onzekerheid helpt de branche niet. De branche heeft een stabiele omgeving nodig om plannen voor de lange termijn te creëren”, aldus Baert. In de Aziatische markt ligt de focus elders. “De vraag naar waterafstotende en waterbestendige producten krijgt geleidelijk aan meer momentum op de Aziatische markt. In Azië is de focus minder op de installatie en meer op de vraag naar makkelijk onderhoud, prestatie en duurzaamheid.”

De komende vijf jaar zal er veel verandering zijn op de internationale markt. “De luxere laminaat vloeren waarop wij ons richten is nog steeds sterk en wij zien ons bedrijf stabiel in dit specifieke segment. SPC is een ander verhaal, ik kan hier een aanhoudende groei van 25% per jaar zien. Traditionele vloer categorieën lopen steeds meer in elkaar over, hierdoor ontstaat er een goed platform voor innovatie”, aldus Baert

Beart verwacht dat elastische vloeren in de toekomst zullen blijven groeien en het marktaandeel van keramiek tegels zal overnemen. Een trend die de laatste tijd steeds populairder wordt is het gebruik van minder of geen PVC. Ook dit zal in de komende jaren steeds belangrijker worden, zo stelt hij vast.

Door het Chinees-Amerikaanse handelsconflict zijn er zware heffingen in Amerika op goederen die in China gemaakt worden en naar Europa of de VS uitgevoerd worden. Zijn bedrijf CFL Flooring heeft om die reden drie Chinese fabrieken verhuisd, twee naar Vietnam en één naar Taiwan. “Door de heffing is de introductie van nieuwe producten in Amerika langzamer dan voorheen. Het duurde even voordat de markt de veranderingen tot zich kon nemen. Nu sommige van de heffingen zijn teruggetrokken, kunnen categorieën die in China worden geproduceerd waarschijnlijk door naar Amerika. De heffingen hebben ervoor gezorgd dat de productie wordt ontwikkeld in landen in Zuidoost-Azië, voornamelijk door Aziatische producenten die uitbreiden naar andere landen. Doordat bepaalde heffingen zijn teruggetrokken is er een gelijker speelveld, elke regio zal zijn eigen niche moeten vinden om te overleven.”