Sinds 2016 is VDS Vloeren uit Oud-Gastel leverancier van de vloeren van het merk COREtec. De Amerikaanse fabrikant met Belgische roots grijpt dit lustrum aan om Marina Plasmans, partner van eigenaar Patrick van der Smissen te interviewen over hun ervaringen met de vloeren van COREtec en de huidige situatie in de vloerenbranche.

Vanwaar uw passie voor Interieur en vloeren ? Hoe bent u in de vloerenwereld terecht gekomen ?

Marina Plasmans: “Vanaf 18 jaar is Patrick van der Smissen (eigenaar VDS Vloeren) werkzaam in de vloerenwereld. Eerst als parketteur, hierna even als freelancer waarna hij zijn eigen winkel geopend heeft in 2006. Hierin kon Patrick zijn eigen producten waar hij achterstaat, met zijn eigen service en op zijn eigen manier gaan werken beter uitdragen. Patrick geeft altijd aan dat wij de laatste fase zijn, alle verbouwingen zijn klaar, dan komen wij en dan is het af.  60 % van de uitstraling in je woning wordt bepaald door de vloer. Prachtig dus als wij dit kunnen realiseren.”

Waarop letten klanten/aannemers/architecten/voorschrijvers bij hun aankoop van vloeren ?

Uiteraard op de kleur, dat is toch het allerbelangrijkst. Maar tegenwoordig zijn er zoveel winkels met PVC en laminaat en hout dat je het onderscheid niet meer kan maken in producten. Bij VDS Vloeren begint het daarom altijd met een goed gesprek, welke vloer past bij jou. Ook de uitstraling van de showroom, gekwalificeerd personeel en goede service maken het plaatje compleet.  En natuurlijk doen wat je belooft.”

Wat zijn belangrijke producten voor uw bedrijf ?

“VDS vloeren verkoopt op dit moment het meeste PVC, zowel rigid als verlijmd. Tijdens de corona zagen we een stijging in het renoveren van houten vloeren, maar ook laminaat, hout en traprenovaties worden regelmatig verkocht.”

Wat zijn de specifieke voordelen van COREtec® volgens u ?

“Vooral dat het gewoon goed is. Wij hebben nagenoeg nooit een klacht op een Coretec vloer. Verder is de uitstraling van het product super. Het lijkt zo op echt hout. De onderlaag van kurk valt ook erg in de smaak bij onze klanten en nu met de CERATOUCH heeft COREtec weer iets wat anderen niet hebben.”

Sinds wanneer verkoopt u COREtec ?

“Sinds dat het in Nederland is, dus vanaf 2016.”

Wat is het belang van een product als COREtec voor uw winkel ?

“Het is een goede rigid vloer, die een natuurlijke uitstraling heeft. Vooral met de nieuwe COREtec Studio is het echt een aanwinst.”

Zijn consumentenbeurzen en vakbeurzen belangrijk voor de merken die u verdeelt en zo ja waarom ?

“Wij zetten eigenlijk nooit reclame in, de meeste mensen komen toch via mond tot mond reclame of via de website waar ze goede reviews lezen. We hebben regelmatig beurzen gedraaid waar we zeker een goede omzet uit haalden, maar nu dat met Corona niet mogelijk is, kijken we verder.”

Spelen “vintage” en “visgraat” een hoofdrol in 2021 ? 

“Vintage niet, visgraat is helemaal weer in. We zien die trend iedere paar jaar, alleen is het nu wel extreem hoeveel klanten binnen komen voor visgraat PVC.”

Fabrikanten stellen alles in het werk om de plaatsing van vloeren te vereenvoudigen. Kliksystemen in alle soorten vloeren zijn daarvan het bewijs. Wat is de toegevoegde waarde van een professional als doe-het-zelvers het allemaal eventueel zelf kunnen?

“Als we al een klacht hebben is het vaak op een zelflegvloer. Het plaatsen van de vloer gaat op zich wel, maar vooral de ondergrond is het probleem. Niet goed geprepareerd, toch te strak langs de kant, een keuken op een zwevende vloer, et cetera. Vaak ontzorgen we klanten ook, ze hebben al genoeg aan hun hoofd met de verbouwing.”

Is ‘ecologisch’ tegenwoordig het grote goed?

“Op papier misschien wel, maar in praktijk zijn er toch vrij weinig mensen die er daadwerkelijk naar vragen. VDS probeert wel zo ecologisch mogelijk te werken: we gebruiken geen papier meer, we rijden electrisch, et cetera.”

Wat vindt u van de huidige situatie in de vloerenwereld?

“Wij vinden dat er gelukkig nog heel veel bedrijven zijn die hun vak verstaan, maar dat er ook steeds meer cowboys komen. Mensen die voor extreem lage prijzen vloeren aanbieden en plaatsen. Verder zien we de vakmensen, dus de goede parketteurs en de goede stoffeerders, verdwijnen. Dat wordt in de toekomst wel een groot probleem denken wij.”

Wat zijn de producten van de toekomst ?

“PVC, we zien daar een enorme groei in.”

Wat is de toegevoegde waarde van uw bedrijf voor de klanten?

“VDS vloeren staat voor kwaliteit, zowel in de verkoop als bij het plaatsen. We horen vaak van klanten dat de ongedwongen sfeer, het goede advies en de correcte plaatsing is wat het plaatje compleet maakt.”

Wat is de grootste uitdaging voor uw bedrijf in de komende jaren?

“Het vinden van goede parketteurs en stoffeerders. Mensen willen steeds sneller: vandaag in de winkel, morgen offerte, volgende week vloer erin. Dit is niet meer haalbaar. Doordat je kwaliteit wilt blijven bieden moeten mensen nu langer wachten. Goede mensen zijn lastig te vinden.”