Marktdata.nl heeft recent een rapport gepubliceerd over hoe consumenten hun vloerbedekking uitkiezen. Deze Vloerbedekking Trendmonitor 2020 is vanaf nu verkrijgbaar bij het marktonderzoekbureau. Een korte voorproef.

Uit het rapport blijkt bijvoorbeeld dat het online zoekvolume in de eerste helft van 2020 met 67 procent is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Tussen de verschillende typen vloerbedekkingen bestaan flinke verschillen in de ontwikkeling van het online zoekvolume. Zo laten vloerkleden, PVC-vloeren en tegelvloeren een zeer sterke groei van het zoekvolume zien. Parket en laminaat lopen hierbij duidelijk achter op het gemiddelde groeipercentage.

Het rapport geeft ook inzicht in de populariteit van materialen van vloerbedekking. Dit jaar zien we een streke relatieve groei van de belangstelling voor riet, terrazzo, jute, marmer, keramische tegels en PVC. Parket en laminaat zitten juist in een dalende populariteit, aldus het rapport. Ook in kleuren zijn er veranderingen gaande: in 2017-2019 was okergeel  de meest trending kleur wat betreft groei in het online zoekvolume, nu is deze kleur in populariteit gedaald met 29 procent. Kleuren met een bovengemiddelde groei in populariteit zijn beige, creme, oranje, taupe, zwart, bruin en groen. In hoeverre deze kleurenvoorkeur ook terugkeert in de keuze voor de vloer kunt u in het rapport teruglezen.

De merken en winkelformules waar het meest naar wordt gezocht op internet bij het kiezen van een vloer zijn Ikea, Gamma, Praxis, Karwei en Hornbach. Deze bedrijven staan allemaal in de top-10. In het rapport staan per type vloerbedekking de meest gezochte winkelsites vermeld. Marktdata.nl heeft via een analyse van Google data over de afgelopen vier jaar de online-consideration fase (dus de online overweging) in kaart gebracht. Ook de eerste helft van dit jaar, na het uitbreken van de pandemie, is meegenomen in het onderzoek naar trends, volumes, voorkeuren voor winkels en ketens en andere ontwikkelingen. Coosto een social media analyse tool, is ook gebruikt in het bepalen van de resultaten bij het bekijken van openbare berichten. Met name voor de loyaliteit (betrokkenheid en sentiment) is dit een goede indicator van het consumentengedrag.

Het rapport telt 138 pagina’s, is in het Nederlands geschreven en is aan te schaffen via www.marktdata.nl

https://www.marktdata.nl/rapporten/Vloerbedekking-Trendmonitor-2020