De impact van de coronacrisis op de bedrijfsresultaten van vakbedrijven lijkt vooralsnog mee te vallen. Het merendeel van de vakmensen (78 procent) ervaart geen, weinig of een beetje impact op hun bedrijf. Meer dan een vijfde deel (22 procent) geeft aan veel tot heel veel impact te ervaren. Dit meldt Allfree, leadgenerator voor vakmensen.

Het grootste deel van de respondenten (85 procent) ervaart daarbij geen tot een beetje impact op hun geplande investeringen. “Vooral het aanbod van particulieren is toegenomen. De aanvragen van de grotere bedrijven en de woningbouw nemen af”, aldus één van de respondenten die werkzaam is in meerdere sectoren en over meer dan 20 werknemers beschikt.

De onderzoeksuitkomsten komen voort uit een aselectieve steekproef waarin 45 responderende vakbedrijven uit het klantenbestand van Allfree BV het onderzoek volledig ingevuld hebben.

De respondenten zijn werkzaam in de volgende sectoren: Dakdekkers (33,3 procent), Loodgieters (24 ,4 procent), Elektriciens (20 procent), CV monteurs (17,8 procent), Riolering (15,6 procent). In de overige categorieën vind je onder andere vloerenspecialisten, hoveniers, ongediertebestrijders en schilders. Veruit de grootste groep van alle deelnemende bedrijven (90 procent) heeft een bedrijfsomvang tussen de 1 en 10 medewerkers. De overige 10 procent heeft niet meer dan 50 medewerkers.

De verwachtingen voor het komende half jaar zijn over het algemeen positief gestemd. Net iets meer dan de helft van de vakmensen (51 procent) verwacht een gelijke of meer omzet te halen. Ruim een vijfde deel (22 procent) denkt minder omzet te behalen en meer dan een kwart (27 procent) geeft aan geen verwachting te kunnen aangeven, omdat ze het echt niet weten.

“Net zoals in de afgelopen maanden kunnen wij in onze branche zien dat er nog genoeg werk is, ook in de komende kwartalen”, aldus een positief gestemde dakdekker. Voor een koerier in de evenementenbranche gaat dit helaas niet op. Hij geeft aan meer als de helft minder omzet te verwachten, aangezien een groot deel van zijn business op dit moment stil ligt.

Daarnaast geeft 15,5 procent aan dat zij dingen anders zullen aanpakken na de corona-crisis. Denk daarbij aan het doen van andere werkzaamheden, een betere buffer opbouwen en aanhoudend voorzichtiger te zijn met contact.

Uit de reacties van alle respondenten blijkt dat 69 procent de werkzaamheden en/of het beleid heeft aangepast sinds de start van de coronacrisis. De belangrijkste veranderingen vonden plaats in het aanpassen van hun werkzaamheden naar de RIVM richtlijnen en door zich meer te richten op particulieren. “Door bij onze klanten goed om te gaan met de RIVM voorschriften hebben we tot nu toe alleen maar positieve reacties ontvangen en een verdubbeling van onze omzet”, aldus een elektricien uit Utrecht met twee werknemers.

Maar liefst 73 procent van de vakmensen ondervond veranderingen in het gedrag van de consument. Ze zien daarbij vooral dat de mensen angstiger zijn voor het maken van afspraken met vakmensen. Zij komen immers bij veel verschillende mensen over de vloer, waardoor mensen denken dat de kans op een besmetting hoger is.

Ondanks deze angst ziet 42 procent van de ondervraagden wel een stijging in hun aanvragen. “De consument is voorzichtiger, maar door duidelijk te laten zien dat we alle maatregelen in acht nemen geeft dat weer vertrouwen”, aldus één van de respondenten.

Meer dan de helft (56 procent) van de respondenten komt niet in aanmerking voor overheidssteun. Een derde deel (34 procent) geeft aan deze steun wel aangevraagd te hebben of dit nog van plan te zijn. De overige 11 procent weet niet of ze in aanmerking komen voor de steun.

Tot slot is de vakmensen gevraagd om eventuele tips en adviezen te delen met collega-concurrenten. Wat vooral opviel was de krachtige en positieve instelling van de meeste vakmannen. Zo gaven meerdere ondernemers het advies om vooral door te gaan en niet op te geven. Een ervaren dakdekker uit Noord-Holland gaf het volgende financiële advies: “Hou de markt goed in de gaten. Doe geen onnodige investeringen op dit moment en zorg voor een goede reserve.”

Naast bemoedigende woorden en inhoudelijke tips werd er ook gewezen op het waarborgen van de hygiëne en de gezondheid van jezelf en die van de klant.

Klik hier voor de volledige uitslag van het onderzoek: Impact corona onder vakmannen.