Als Ger Bloemen in 1973 zijn eerste vloer verkoopt aan vrienden uit de straat, legt hij samen met zijn echtgenote Margriet onbewust het fundament voor het solide familiebedrijf dat op 1 april op de kop af 50 jaar bestaat. Ondertussen is Bloemen Parket alweer 25 jaar in handen van dochter Ingrid, die samen met haar team de goede naam en faam in goud mag schrijven. Als vrouw met lef binnen een mannencultuur. “Parket is hip en duurzaam. Samen met architecten nieuwe interieurtrends neerzetten, daar kan ik van smullen”, zegt Ingrid.

 De start van Ger Bloemen Parket valt haast samen met de geboorte van Ingrid. Gekscherend wordt wel eens gezegd dat Ingrid’s wiegje tussen het parket stond. “Je weet niet beter en al gauw speel je winkeltje met de parketstalen, die verspreid in de woonkamer,  uitdagen als speelkameraad”, herinnert Ingrid zich uit haar kindertijd. Als de interesse in het parket van Bloemen gestaag groeit, formeert Ger een team vakmensen om zich heen. Van de showroom aan huis wordt verhuisd naar het nieuwbouwpand aan de Rukkenerweg in Landgraaf.

Ger Bloemen Parket weet zich altijd te onderscheiden. Vooral door kwaliteit, vakmanschap en service, maar daarnaast ook door slimme marketing. “Mijn vader koopt een oude SRV-wagen die als omgebouwde jurywagen een dankbaar reclame-object is. Als kind moet ik gaan flyeren voor de toenmalige V&D in Heerlen. En deelname aan beurzen zoals ‘Alles voor Eva’ levert steevast een hoog aantal bezoekafspraken bij potentiële klanten op. Niemand kan om Bloemen Parket heen.”

In die jaren loopt Ingrid (foto hierboven) regelmatig mee in de zaak. Een welkome hulp, die tegelijkertijd mag snuffelen aan Bloemen Parket. Zo groeit haar interesse in het ondernemerschap. Dat verklaart haar studiekeuze opleiding Small Business HEAO in Haarlem. Afgestudeerd lonkt het familiebedrijf waar ze midden in alle nieuwbouwplannen als vrouw in een mannencultuur binnenstapt. Bij de opening van het huidige nieuwe pand in Kerkrade is zij inmiddels directeur. De 2e generatie neemt het familiebedrijf officieel over.

“Van particuliere tot prestigieuze projecten, overal wil ik bij betrokken zijn en blijven. Samen met de Italiaanse architect Aldo Rossi de ‘Bonnefantenvloer’ ontwikkelen tel ik tot onze meest spraakmakende projecten. Deze vloer is een referentie voor veel architecten.”

Hoe loods je een trend- en marktgevoelig bedrijf door 50 jaar heen? Ingrid maakt er geen geheim van. “Zorg voor een goed team en leveranciers die achter je staan. Zoek samenwerkingen op. Wij komen bij heel veel architecten over de vloer. Samen leiden onze ideeën tot iets moois met als basis een vloer die verrast, opvalt of juist één geheel vormt met het interieur. Durf als bedrijf te blijven innoveren. Met parket kun je veel meer dan een mooie vloer leggen. Parket verrast in de breedste zin van het woord. Daarnaast moet je als bedrijf meeveren met de markt. Legpatronen, al 50 jaar ons vakmanschap, kent een revival. Wand- en trapbekleding zijn de nieuwste duurzame trend en onze actueelste collecties laminaat en PVC vloeren zijn volledig recyclebaar. Het zijn alleemaal marktontwikkelingen en trends die wij op de voet volgen en soms zelfs op vooruit durven lopen.”

De groeiende zorg voor het klimaat werkt de vraag naar hout in de hand. “Hout is een duurzame grondstof. Ideaal als bouwmateriaal. Een houten vloer gaat levenslang mee. Hout is het nieuwe goud in huis.”

Ingrid ziet 50 jaar Bloemen Parket als een mooie mijlpaal, maar kijkt ook alweer stiekem verder. “Bloemen Parket krijgt dit jaar een gouden randje. Dat hebben we als team verdiend door het vertrouwen en de steun van onze klanten, leveranciers en iedereen die met ons samenwerkt. Bloemen Parket viert dat met het eigen magazine INGRID 002, dat de lezer een inspirerende inkijk geeft in mooie interieurs, maar ook praktische vloertips en verrassende verhalen achter de vloer. Zo lang de voorraad strekt gratis verkrijgbaar bij Bloemen Parket.”