De afgelopen dagen was de Domotex is Hannover (10-13 januari) en hoewel het aantal bezoekers aanmerkelijk minder leek dan vorig jaar zegt de organisator Deutsche Messe dat er in totaal 35,000 bezoekers naar Hannover zijn gekomen. Zeventig procent kwam van buiten Duitsland en er waren 1.400 exposanten uit 60 verschillende landen. Zoals altijd zijn er standhouders die tevreden waren (“Met  5 nieuwe klanten hebben we de beurs er al weer uit”) en er waren minder tevreden exposanten (“Heel goed nadenken of we hier nog naar toe gaan”), maar dat hoort bij iedere beurs.

Het centrale thema ATMYSPHERE was een curieuze verzameling presentaties die soms wel en soms niets met vloeren te maken leek te hebben. De gehele hal 8 was er aan gewijd en de presentatie kwam minder coherent en inspirerend over dan de presentatie van vorig jaar. Terug naar de bezoekers: 60 procent uit Europa, 25 procent Aziaten (er waren erg veel Chinese exposanten die zich op de rest van de wereld richten nu de USA de handelsoorlog heeft verklaard) en 10 procent uit Noord en Zuid Amerika. Amerikanen waren opvallend afwezig, de Russen worden tot Europa gerekend, want deze waren volop aanwezig. De markt concentreert zich, zo merkt men ook in Hannover: minder zelfstandige retailers en leveranciers en dit wordt weerspiegeld in de aard van de bezoeker: veelal inkoper namens een groothandel, een groep winkeliers of een franchise formule. Rond de 90 procent van de bezoekers neemt beslissingen over aankopen: er zitten weinig vloerenleggers meer tussen.

Leggers hadden redenen genoeg om Hannover te bezoeken: het Treffpunkt Handwerk met de mannen en vrouwen van Workcamp Parquet was een knooppunt van parketleg activiteiten en een mooie reclame voor het vak. Ook waren er talloze demonstraties op stands van, onder andere, Uzin Utz, Mapei en Unilin Technical Solutions. Opvallend ingerichte stands waren er onder andere van IVC Group, Amorim en Balta. Nederlandse exposanten, van Rinos tot Flamingo Parket en Easydek, van T&G Wood tot Chapel Parket en Maclean, van Bijlard tot de Condor Group en Unifloor, waren ook weer aanwezig. Rubio Monocoat, Ciranova en Decospan waren voorbeelden van Belgische exposanten. DSM Niaga had een revolutionair product, waarover meer in de nabeschouwing van de komende uitgave van Vloeren Business Magazine. Hierin staat een uitgebreide impressie van deze (opnieuw door Oosterse karpetten gedomineerde) editie, met aandacht voor het thema duurzaamheid en recycling: een inmiddels (terecht) serieus onderwerp bij meer en meer exposanten.

De volgende editie van Domotex vindt plaats van 15 tot en met 18 januari in Hannover. Op de foto de legkanjers van Workcamp Parquet.