Januari lijkt ver weg, maar in de timing van beurzen is dat niet zo, zeker niet in een onzekere tijd als deze. Dus meldt Domotex 2021 zich met het nieuwe thema: Cover New Ground. De datum staat nog steeds in de boeken voor 15 tot en met 18 januari 2021.

Wat betreft de inhoud en de focus van de beurs, deze blijft onveranderd gericht op het presenteren van zoveel mogelijk vloeren voor het internationale vakpubliek. Dat tapijten domineren, dat er ook een BAU in Beieren gepland staat, dat leidt niet af van het feit dat Domotex in Hannover nog steeds de grootste vloerenvakbeurs ter wereld is. Het virus zorgt uiteraard wel voor een nieuwe twist: hoe gaat de vloerenbranche om met het Nieuwe Normaal? Afstand houden, nog meer nadruk op lokaal geproduceerde producten en duurzaamheid: iedere crisis dwingt tot opnieuw nadenken over wat we doen, hoe we het doen en hoe het voortaan moet. Dit biedt kansen, ook voor vloeren.

Cover New Ground houdt in dat we op een nieuwe manier naar het maken en leggen van vloeren moeten gaan kijken. “Een nieuw perspectief voor de branche, dat willen we als beurs bieden”, aldus Sonia Wedell-Castellano, Global Director van Domotex. “De Global Flooring Alliance meldde onlangs positieve omzetten voor het eerste kwartaal van dit jaar en dit optimisme willen we blijven uitstralen als beurs. Uiteraard zullen we de beurs openen met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften van het Robert Koch Instituut (de Duitse evenknie van het RIVM).”

Dit jaar waren er 35.000 bezoekers in Hannover, waarvan 70 procent van buiten Duitsland. Negen van de tien bezoekers was beslissingsbevoegd in het doen van aankopen, zoals dat zo mooi heet. Er waren 1.400 exposanten uit meer dan 60 landen aanwezig. De beurs is inmiddels druk in overleg met exposanten en brancheverenigingen om de beurs relevant te houden, want de grootste zijn is niet genoeg. Zeker niet in tijden van crisis, wanneer een reis naar Hannover niet bovenaan de prioriteitenlijst staat. De organisatie heeft geleerd: in de hallen 11 (tapijt) en 12 (parket, laminaat, pvc en legtechniek) komen aparte podia voor highlights uit de hallen, gepresenteerd in concrete settings en gratis om aan deel te nemen door exposanten. Want de trendpresentatie dit jaar was teleurstellend en bezoekers haastten zich er langs om snel naar hal 11, 12 en 13 te kunnen gaan.

Zwartkijkers zouden kunnen zeggen: er zijn minder aanmeldingen dus er is blijkbaar ruimte voor dergelijke podia. Optimisten zeggen echter: kijk, nu komen noviteiten pas echt tot hun recht op de plekken waar de bezoekers komen. Bravo! En dat is natuurlijk de manier waarop we naar deze vernieuwing moeten kijken. Bedrijven kunnen zich aanmelden voor deelname aan deze Business Parks via www.domotex.de/en/expo/keynote-theme/index-2

Met het wegvallen van de Framing Trend worden de hallen weer meer richting de Noord ingang geschoven en worden de loopafstanden weer korter. Het idee om iedereen via Zuid (waar geen tram stopt) naar binnen te laten gaan was geen goed idee, het centreren van de hallen rond ingang Zuid ook niet. Hallen 3, 11 en 12 vormen nu het middelpunt van de beurs (tenzij de bezoeker interesse heeft in de exotische tapijten in de overige hallen). Voor afspraken met bezoekers staat nu hal 7 ter beschikking.