Duurzaamheid telt, ook voor Duitse consumenten. Het Duitse blad Focus heeft een lijst van bedrijven gepubliceerd waarin consumenten aangeven welke bedrijven in hun ogen het duurzaamst zijn. In de categorie vloerenfabrikanten is dit HARO uit Rosenheim.

Deze Deutschland Test in Focus staat bekend als een betrouwbare navraag onder consumenten. Gehouden door het bureau Service Value uit Keulen werd er aan consumenten gevraagd welke merken en fabrikanten volgens hen met name duurzaam zijn. HARO eindigde op de eerste plaats als merk en als vloerenfabrikant, mede dankzij het Blaue Engel keurmerk dat HARO heeft ontvangen. De fabrikant roept dealers op om deze uitslag te gebruiken in het aanprijzen van de vloeren, maar zorg eerst eens voor een dealernetwerk in Nederland!

Consumenten werd gevraagd om te kiezen uit de merken waarvan zij al klant zijn. Dat is natuurlijk preken voor eigen parochie. Wij van WC Eend adviseren WC Eend en het is dus geen verrassing dat HARO, als marktleider in Duitsland deze test won. Waarom dan nog aandacht besteden aan dit resultaat?

Om te beginnen omdat er veel te veel van dit soort klop mezelf op de schouder erkenningen zijn waar moderne consumenten genadeloos doorheen prikken. En ten tweede: als HARO, dat echt prachtige vloeren produceert, graag serieus wil worden genomen buiten Duitsland, bijvoorbeeld in Nederland: investeer in een dealernetwerk en ondersteun dit ook volledig in plaats van dit soort halfbakken vragenlijsten gebruiken om consumenten mee om de oren te slaan. Dit neemt niet weg dat de HARO vloeren wel degelijk duurzaam worden gemaakt:

  • HARO parket, design en laminaat vloeren zijn 100 procent vrij van PVC en schadelijke plasticiden
  • HARO vloeren hebben het Blaue Engel en ECO keurmerk
  • HARO vloeren komen niet van ver weg met milieubelastend transport maar uit Rosenheim in Beieren
  • Het hout dat de fabriek gebruikt is FSC en PEFC gecertificeerd

Uiteraard is directeur Peter M. Hamberger blij met dit consumentenonderzoek dat veel weg heeft van een sigaar uit eigen doos. Dat hij trots is op zijn schone fabriek die niet voor niets het Blaue Engel keurmerk heeft ontvangen (onder andere door het gebruiken van productieresten voor het verwarmen van de eigen fabriek plus een deel van de stad Rosenheim) is ook begrijpelijk, maar verwacht niet dat consumenten zeggen: oh, de mensen die mijn vloer hebben geproduceerd zeggen dat deze duurzaam zijn, dus zeg ik desgevraagd dat deze duurzaam zijn zodat zij weer kunnen zeggen dat wij vinden dat deze vloeren duurzaam zijn. Het is 2022, consumenten zijn slimmer en beter op de hoogte van productieomstandigheden dan ooit tevoren.