Meedenken met klanten en leveranciers

Ooit werkte Jim Lassooij in loondienst voor de ‘grote jongens’ Bruynzeel en Gustav Kährs om in 2009 voor zichzelf te beginnen met The Flooring Company. Er was alleen een ‘dingetje’; de toenmalige economische crisis was net uitgebroken. Anno nu – coronacrisis of niet- heeft Lassooij het drukker dan ooit. Hoe kan dit?

Als het om houten vloeren gaat accelereert het enthousiasme en de bevlogenheid van Lassooij sneller dan de bolide van Max Verstappen op een recht stukkie circuit in een puissant rijk oliestaatje. Hij kan daarbij putten uit een rijk ‘vloerhouten’ verleden met bijbehorende ervaring in de vloerenbranche. Het startpunt van die opgebouwde ervaring begon in 1992. De toen 24 jarige Lassooij begon bij Bruynzeel. Niet in Den Haag wat hij eigenlijk ambieerde, maar in Breda. De Bruynzeel directie vond Den Haag met al die dure klanten zoals CEO’s, expats en ambassadeurs in de monumentale Haagse wijken echter nog een tikje ‘te zwaar’ voor deze jonge hond.

Vechtlust
Qua carrièreloop deed Lassooij het niet echt rustig aan. Gevolg; al snel stond hij bij Bruynzeel te boek als de beste verkoper. De oorzaak van die drive ligt in… water. Zwemwater om precies te zijn. Al op zijn 8e deed hij mee aan zwemwedstrijden en schopte het maar liefst 21 keer tot Nederlands kampioen en voor de Olympische Spelen werd hij 8e voor Europa. Ergens verraadt dat toch een zekere vechtlust… In 1999 was het tijd voor een nieuwe uitdaging en monsterde hij aan bij het moederbedrijf van Bruynzeel, Gustav Kährs, waar hij een uitermate leuke tijd beleefde. Maar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en in 2009 besloot Lassooij voor zichzelf te beginnen met The Flooring Company. 

Juiste keuze
“Achteraf gezien was dat op dat moment misschien niet zo handig met de komst van die economische crisis waarvan niemand nog wist welke vormen die aan zou gaan nemen”, aldus Jim. “Ik heb me toen vaak afgevraagd waarom ik eigenlijk die riante baan als salesmanager voor de Benelux bij Gustav Kährs op had gegeven voor het toen behoorlijk onzekere ondernemerschap. Maar ja, opgeven is niet zo mijn ding, dus vanuit mijn bedrijfspand in Zoetermeer begon ik met de verkoop van houten vloeren aan zowel retail als direct aan consumenten. In 2014 moest ik voor een klant hier in de Frederikstraat zijn en zag ik dit pand te huur staan. En omdat het toen economisch nog steeds geen toptijd was, ging de verhuur van dit pand vrij makkelijk. Vanaf dat moment lever ik alleen nog direct aan de consument en niet meer aan de retail. Want terugkijkend op mijn werkverleden scoorde qua lol de verkoop aan consument toch hoger dan het retail-verhaal. Want bij de consumenten help je mensen met het doen van een juiste keuze voor hun directe leefomgeving. Dat vereist veel meer uitdagend fingerspitzengefühl dan de grote bulkverkoop aan de retail. Vandaar.”

Geen meeprater
De ironie wil dat het huidige klantenbestand van Lassooij nu precies die zware klanten zijn waar zijn oude baas bij Bruynzeel hem in eerste instantie niet naar toe wilde laten gaan. We hebben het dan over CEO’s van multinationals, zeer goed betaalde expats, mensen van het Internationaal Gerechtshof, kortom mensen die vertoeven in de rijkere monumentale en historische Haagse wijken zoals Duttendel, Belgisch Park, Statenkwartier en Benoordenhout. Klanten ook die door Jim consequent thuis bezocht worden als ze een vloer overwegen. Jim: “Het grote voordeel van advisering bij de klanten thuis is dat we de situatie leren kennen qua inrichting, lichtval, raambekleding en sfeer. Kijk, ik kan natuurlijk ook hier in de zaak van alles staan te roepen zonder dat ik iets gezien heb bij de klanten thuis.

Als klanten vervolgens zeggen ‘Doe maar’ dan heb je weliswaar een opdracht maar later een lichtelijk probleem als het niet klopt conform de eigenlijke wensen van je klant. Daarnaast kunnen we de klant thuis ook beter opvoeden. Een voorbeeld. Een klant komt binnen en wil iets van een bepaalde productgroep hebben, bijvoorbeeld PVC. Dan kan ik met die klant mee gaan praten dat het allemaal heel geweldig is wat hij wil en dan is die klant in eerste instantie heel snel tevreden. Maar ik doe eigenlijk precies het tegenovergestelde. Als ik voel dat een product niet goed aansluit bij de eigenlijke wensen van die klant, ga ik het ‘m niet verkopen. Daardoor gaat die klant zich afvragen waarom een ondernemer iets niet wil verkopen.” 

De juiste uitstraling
Hij vervolgt: “En dat is het moment dat ik mijn beweegredenen kan gaan aanvoeren om vervolgens de klant kennis te laten maken met alle mogelijkheden die er buiten zijn gezichtsveld nog meer zijn. Want uiteindelijk moet een klant heel blij worden van het eindresultaat. Kort geleden had ik een klant die PVC wilde hebben voor in een monumentaal pand uit 1902. Dat ga ik daar dus niet leggen. Dat past niet bij de uitstraling van dat pand. Dat kan niet! Dat mag niet! Daar moet –bij wijze van spreken- gevangenisstraf op staan, totdat er in dat pand hout ligt. Ik kom wel eens in panden in Wassenaar, waar ik eigenlijk mijn auto niet durf te parkeren vanwege het kaliber Porsche, Audi of Ferrari dat daar op de oprit staat, dus die mensen hebben wat te besteden. Vervolgens kom je binnen en zie je de mooiste kasten en walnoten dressoirs met hun ‘voetjes’ op PVC staan! Ik begrijp dat gewoon niet! Want na een paar jaar komt bij die mensen toch het besef naar boven van: waarom heb ik toen in hemelsnaam PVC laten leggen?”

Extra boost
Door zijn immense netwerk in het wereldje van de leveranciers weten de fabrikanten Lassooij te vinden en vice versa. Jim: “Ik heb een hele goeie samenwerking en gedachtenuitwisseling met mijn leveranciers. Ik denk ook mee met de fabrikanten over die collecties. Hoe kunnen we het verder verbeteren? Of kunnen we het ook zo en zo maken met die en die uitstraling? Door die samenwerking in mijn netwerk krijg ik een unieke collectie die anderen weer niet hebben. Naast het leuke klantencontact geeft ook dat aspect van mijn bedrijf mij iedere dag een extra boost.”

Een hart voor hout
The Flooring Company levert traditionele patroonvloeren, strokenvloeren, duoplanken, lamelparket en fineerparket. Daarnaast kunnen klanten bij Jim Lassooij ook terecht voor laminaat-, pvc- en kurkvloeren plus de onderhoudsmiddelen die bij de verschillende vloertypen horen. Op de site van The Flooring Company geeft hij bij ieder vloertype een duidelijke en begrijpelijke omschrijving van de mogelijkheden binnen het type. Om hem te citeren bij patroonvloeren: “Het leggen van een patroon vraagt om ervaring, kennis van houtsoorten en afwerkmethodes en vooral een hart voor hout. Een patroonvloer is altijd een unieke vloer met de persoonlijke signatuur van de parketteur.”

Dit artikel stond in Vloeren Business Magazine editie 22-2020.