De fabrikantenvereniging voor modulaire vloeren uit meerdere lagen (MMFA) hield gisteren een persconferentie waar, onder andere, werd bekendgemaakt dat er 8 procent meer is verkocht in volume ten opzichte van 2023. De foto’s komen van de MMFA.
Voorzitter Jan Dossche (Coretec) presenteerde de ontwikkelingen, cijfers en trends van de vereniging die 3 nieuwe leden (Barlinek, Jowat, Abriso) mocht begroeten en inmiddels 61 leden telt. Vorig jaar kreeg de MMF-categorie meer stabiliteit per kwartaal, met minder schommelingen in de verkoop gedurende het jaar. De SPC-categorie zet zijn opwaartse trend voort (+26,1 procent) en domineert met een marktaandeel van 75 procent binnen de MMF-sector, terwijl de houtcategorie blijft dalen, met 13,2 procent minder verkochte eenheden dan in 2023. De polymeercategorie compenseerde dit nipt met een stijging van 11,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Hoewel deze positieve trends wijzen op herstel na een uitdagend jaar, kunnen ze ook worden toegeschreven aan bewegingen binnen het MMFA-lidmaatschap. De polymeerproducten konden in 2024 een verbetering van +11,2 procent vieren. Hoewel de totale verkoop in 2024 ten opzichte van 2023 gestabiliseerd is, bleef de houtcategorie dus dalen met -13,2 procent, wat neerkomt op een verkoop van 7,9 miljoen m².
De SPC-categorie steeg opnieuw in 2024 en nam het marktaandeel voornamelijk over van LVT, maar ook van EPC en houtproducten. Dit resulteerde in een aanzienlijke groei van +26,1 procent voor SPC in 2024, goed voor een verkoop van 67,7 miljoen m². Voor EPC daalde de categorie met -12,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, met een verkoop van 5,2 miljoen m². LVT click kende de grootste daling van -35,6 procent (met een verkoop van 9,1 miljoen m²).
In 2024 bleven de grootste markten ongewijzigd ten opzichte van 2023. West-Europa, dat al domineerde, zag een extra groei van 15,6 procent, wat resulteerde in een verkoopvolume van 50,3 miljoen m2. De SPC-categorie blijft voor het vijfde jaar op rij het meest succesvol in West-Europa, met een verkoop van 38,4 miljoen m², gevolgd door LVT click (7,6 miljoen m²) en EPC (4,2 miljoen m²).
Frankrijk (13,9 miljoen m2) versloeg Duitsland (12,6 miljoen m2) voor het tweede jaar op rij en behoudt zijn toppositie, zowel in verkoopvolume als in groei. Desondanks blijft de DACH-regio de meest succesvolle verkoopregio met zowel Oostenrijk (+23,1 procent) als Zwitserland (12,2 procent) die hun cijfers van vorig jaar hebben verbeterd. Oost-Europa blijft jaar na jaar gestaag groeien, met een verkoopstijging van 28,5 procent in 2024. Polen staat voorop met een groei van +38,1 procent (3,4 miljoen m2), gevolgd door Tsjechië, waar de verkoop van MMF-producten de afgelopen twee jaar is toegenomen en in 2024 een totaal van 1,8 miljoen m2 bereikte.
De enige regionale verliezen in 2024 werden geregistreerd in Noord-Amerika (17,4 miljoen m2; -7,6 procent) en Afrika (-36,6 procent). In Noord-Amerika behoudt de VS zijn hoge verkoopvolume met 17,7 miljoen m², ondanks een daling van -7,6 procent ten opzichte van de cijfers van 2023. Azië (+27,8 procent; 2,9 miljoen m2) en Australië/Oceanië (+56,2 procent; 1,2 miljoen m2) leiden qua groei. Latijns-Amerika kent ook een gezonde stijging van +15,9 procent (772.454 m2).
Voor alle polymeerproducten herstelde de verkoop van MMFA in zowel Duitsland als Frankrijk in 2024. Dit resulteerde respectievelijk in een stijging van +10,4 procent (12,6 miljoen m2) in Duitsland en +11,5 procent (13,9 miljoen m2) in Frankrijk. Toch blijft de grootste markt, de VS, verder dalen (-7,65 procent; 17,3 miljoen m2). Andere Europese landen laten ook een stevige groei zien: Italië (+33,5 procent; 4,2 miljoen m2), Groot-Brittannië (+15,6 procent; 3,9 miljoen m2), Polen (+38,1 procent; 3,4 miljoen m2) en Spanje (+32,3 procent; 2,5 miljoen m2). Denemarken (+81,1 procent) en Noorwegen (+44,3 procent) behoorden tot de sterkst groeiende markten in Europa, waarbij beide landen dit jaar de grens van 1 miljoen m² overschreden.
Frankrijk blijft de grootste markt voor LVT click-producten van MMFA-leden in West-Europa, ondanks een daling van 21,9 procent (3,5 miljoen m²). Duitsland volgt met 1,7 miljoen m², eveneens een daling van -23,5 procent. Nederland heeft Groot-Brittannië (-85 procent) van de derde plaats gestoten als grootste LVT-markt, met 606.288 m2 (-13,5 procent). De daling zette zich voort in Noord-Amerika en zijn grootste markt, de VS (-96,4 procent; 55.408 m²). De daling van het marktaandeel ten gunste van SPC-producten, in combinatie met de afname van de verkoopgroei, zorgde ervoor dat deze categorie het zwaarst te lijden had in 2024.
Op het gebied van houtproducten hebben Duitsland en Oostenrijk hun positie als grootste markten verder verstevigd, goed voor 80 procent van de totale verkoop (2 procentpunten meer dan het jaar ervoor). Toch daalde de verkoop nog steeds, met een afname van -11,8 procent in Duitsland (5,4 miljoen m²) en -6,3 procent in Oostenrijk (978.641 m2). Zwitserland bleef de derde grootste markt (349.907 m²; -2,58 procent). In Oost-Europa behield Tsjechië zijn sterke positie met een stijging van 7,5 procent (290.294 m²).
Wat brengt de toekomst?
Het herstel van sommige MMF-productgroepen verloopt sneller dan bij andere, maar de sector heeft nog steeds redenen om met een positievere blik op 2024 terug te kijken dankzij de algemene verkoopstijging van 8 procent. Ondanks een turbulente periode voor de bouwsector in de afgelopen jaren, laten de stabiele kwartaalcijfers zien dat vorig jaar een relatief evenwichtige periode was. Toch kunnen tal van lopende en nieuwe uitdagingen de verkoop in het komende jaar beïnvloeden, zoals de conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, verstoringen in de toeleveringsketen en nieuwe invoertarieven die de operationele kosten en grondstofprijzen zullen verhogen. Er zijn echter redenen voor optimisme over een geleidelijk herstel, aangezien MMFA-leden blijven innoveren en MMF-oplossingen naar een hoger niveau tillen, waarbij ze inspelen op de voortdurend veranderende voorkeuren en verwachtingen van klanten, aldus de MMFA.
Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid wil de MMFA op circulariteit en duurzaamheid door te investeren in terugname, sorteren en recycling van producten, het behalen van certificaten (CEN TC 134 WG 11 en ISO TC 219 WG 2/4) en het aanleggen van Elektronische Product Dossiers waarin de volledige productie en supply chain worden vastgelegd op een transparante wijze. Dit is conform de wensen van de EU maar ook vanuit de vereniging zelf bepaald als prioriteit. Ook het deelnemen aan CISUFLO rapportage over circulariteit moet in juni 2025 voltooid zijn.
Trends
De vereniging ziet een stijgende vraag vanuit de diverse markten naar duurzame en eco-vriendelijke producten. Natuurlijke decoren, tijdloos en elegant, blijven de boventoon voeren. Circulair produceren krijgt nog meer prioriteit de komende periode. Weerstand tegen vovht en water van producten wordt nog verder geoptimaliseerd. Ruwe houtpatronen in lichte kleuren zijn wereldwijd het meeste in trek.
Voor meer informatie: https://mmfa.eu/nl/vereniging/