Al is het maar om de enorme hoeveelheid kleden die er te zien (en te koop) is. Met alle berichten over rigid core vloeren, schaarste in eiken dus krapte in het aanbod van parket, laminaat dat nog goedkoper probeert te worden dan vinyl en het gebrek in heel Europa aan parketteurs zou je bijna vergeten dat er een vloertype is dat niet gelegd hoeft te worden door een professional. Dat geen onderhoud met een spray mop of een diepe reiniger nodig heeft. Dat geen rechtszaken over klikverbindingen kent. Het kleed. Het handgeknoopte of handgeweven kleed.

Domotex 2019 zal traditiegetrouw veel ruimte bieden aan kleden van heinde en verre. De verkoop van deze kleden tijdens de grootste vakbeurs voor vloeren van Europa (11-14 januari in Hannover) gebeurt in een eigen universum, zo lijkt het. Grote stapels van kleden in verschillende formaten worden door gespierde, zwijgende mannen opengevouwen en weer dichtgeklapt, opgerold en weggedragen en deze stapels dienen als stoel terwijl de mannen voor zich uit starend hun exotisch geurende lunch uit een aluminium bakje opeten. De geuren en kleuren van de beurshal met karpetten uit het nabije en verre oosten zijn onlosmakelijk verbonden met Domotex.

Terwijl de beursorganisatie de aandacht wil vestigen op vernieuwing en verandering in vraag en aanbod bieden de aanbieders van deze karpetten een tijdloos product met een voortdurende charme. Dat Domotex ook het trefpunt is voor inkopers van dit soort (vaak enorme) kleden wordt vaak onderbelicht, maar de beursorganisatie laat er nu een aan het woord: James A. Ffrench (dit is geen typefout). Hij is directeur van Beauvais Carpets uit New York en inkoper van deze winkel die zich specialiseert in antieke Europese en Oosterse kleden (maar ook moderne exemplaren verkoopt) en zweert bij een jaarlijks bezoek aan de beurs: “Alle trends in kleden zijn hier te zien en ik ontdek ieder jaar wel weer twee trends die ik nog niet kende. Ik kom hier oude bekenden tegen en leg nieuwe contacten.” Wat ziet hij als een trend van dit moment? “Minimalisme in patronen en ontwerp. Voelbare structuren. Wij verkopen veel kleden in het topsegment, vaak customs. en deze vragen horen we telkens weer: eenvoudig design en fijn om aan te voelen. Van landhuizen in Engeland tot villa’s in Koeweit, overal vraagt men hetzelfde.”

Ffrench is maar een voorbeeld van de vele soorten bezoekers die de weg naar Hannover weten te vinden: inkopers, zelfstandige retailers, architecten, leggers en de vakpers. Ik heb er nu al zin in.

www.domotex.de