Quick-Step schakelt vanaf 1 september over naar een beperkter netwerk van zorgvuldig geselecteerde dealers. De vloerenfabrikant kiest naar eigen zeggen hiermee voor een sterke en toegewijde groep retailers als ambassadeurs van het merk. De Belgische fabrikant versterkt zo haar verkoopkanaal met het oog op verdere groei en de beste dienstverlening en merkbeleving voor de consument, zo stelt men.

“Design, innovatie en hoogkwalitatieve duurzame producten vormen de kern van ons DNA. Het is daarom van cruciaal belang voor ons merkimago en -beleving dat we beschikken over een netwerk van winkelpunten met inspirerende verkopers die een sterke product- en installatiekennis hebben en die een goede nazorg kunnen verzekeren”, zegt Berry Veldmans, Country Manager Nederland van UNILIN flooring division.

Met de vernieuwde aanpakinvesteert Quick-Step in een deskundig en getraind netwerk van dealers die de consumenten op een kwalitatieve manier begeleiden bij hun zoektocht naar een nieuwe vloer. Met de verschuiving van een breed distributiemodel naar een selectief web van verkooppunten kiest Quick-Step resoluut voor minder dealers, maar met een sterke focus en toewijding naar het merk toe van de overblijvers. “We verzekeren zo een gezonde spreiding van onze retailers die allen beantwoorden aan dezelfde kwalitatieve en kwantitatieve criteria. Zo ontstaat er een gelijker speelveld met meer duidelijkheid voor de hele keten, van de groothandel over de dealers tot de consumenten”, aldus Veldmans.

Om de geselecteerde retailers te laten uitgroeien tot volwaardige Quick-Step ambassadeurs voorziet het merk diepgaand advies en training. Bovendien krijgen de dealers en hun productassortiment een prominente plaats op de digitale platformen en in de communicatie van Quick-Step. Mogelijke klanten worden via de Quick-Step kanalen ook rechtstreeks doorverwezen naar een winkelpunt. “Een retailnetwerk van merkambassadeurs laat ons toe om optimaal en flexibel in te spelen op de verwachtingen van de consument en de steeds veranderende markt. Dit moet zorgen voor een positieve impact op de verkoop”, zo besluit Veldmans.