Beaulieu International Group (B.I.G.) maakte vandaag de resultaten bekend van hun wereldwijde, multimodale logistiekplatform dat watertransport gebruikt om minder afhankelijk te zijn van vrachtwagens. Dit succesvolle programma heeft in 2017 de containertransportgerelateerde CO2-uitstoot van het bedrijf met 36% gereduceerd, en het doel is om de komende jaren de uitstoot verder te reduceren naar 55%.

Het programma is sinds de start in 2015 aanzienlijk gegroeid, en op dit moment wordt 60% van alle containers getransporteerd via binnenvaartschepen die vanuit de River Terminal Wielsbeke (RTW) vertrekken. De RTW fungeert als de centrale binnenlandse haven van B.I.G., en verbindt het bedrijf via de haven van Antwerpen met de grootste scheepvaartroutes en bestemmingen ter wereld. De containertransportorganisatie is opgericht in nauwe samenwerking met RTW-operator Delcatrans, die binnenvaartschipdiensten aanbiedt, en Manuport Logistics, die als 4 PL-partner (Fourth Party Logistics) opereert voor B.I.G.

Voorheen gingen alle containerladingen per vrachtwagen naar de haven van Antwerpen, een rit van 90 km. Door te kiezen voor watertransport zijn reistijden betrouwbaarder geworden, aangezien files niet langer een factor zijn; er zijn minder vrachtwagens op de weg, wat de drukte in het verkeer voor andere weggebruikers vermindert, en de CO2 -uitstoot van het bedrijf is gedaald. In 2017 heeft het bedrijf 3.000 containers verscheept via een combinatie van weg- en watertransport, waardoor de CO2-uitstoot met 300 ton is afgenomen, vergeleken met alleen wegtransport.

“B.I.G. vindt het belangrijk efficiënte en duurzame transportoplossingen aan te bieden,” zegt Isabelle Vandamme, Group Supply Chain & Procurement Director bij B.I.G. “Daarom is watertransport van RTW naar de haven van Antwerpen zo belangrijk voor B.I.G. en blijft dit de komende jaren ook zo. Ons doel is zelfs om dit jaar 10% meer binnenvaartschepen te gebruiken. Een uitbreiding van de capaciteit van binnenvaartschepen is gepland voor de komende jaren: deze wordt verhoogd van 60 naar 90 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit).”

De voordelen van binnenscheepvaart in feiten en getallen:

  • Vergelijking van gemiddelde CO2-uitstoot per ton/km: Wegtransport 62g CO2/ton/km, tegen intermodaal weg-/watertransport 34g CO2/ton/km.
  • Beaulieu International Group heeft 3.000 containers via RTW getransporteerd. Dit staat gelijk aan 60% van alle containers van de twaalf Belgische B.I.G.-vestigingen.
  • In 2017 verwerkte RTW 15.000 TEU via binnenvaartschepen. 5.100 TEU was afkomstig van B.I.G. – meer dan een derde van het volume van RTW.
  • In 2017 werd meer dan 72 miljoen ton goederen getransporteerd via de Vlaamse waterwegen: een record. Dit is een toename van 6,5% in vergelijking met vorig jaar. Wat containers betreft werd met 832.000 TEU een nieuwe topprestatie neergezet – een toename van 11,5% in vergelijking met 2016.

“Zelfs al ligt de verantwoordelijkheid van dit duurzaamheidsprogramma hoofdzakelijk bij onze transport- en logistieke afdelingen,” aldus Luc Speecke, Chief Operating Officer, “geloven wij dat het succes niet mogelijk zou zijn geweest zonder de steun van de gehele organisatie. Deze manier van denken is ook terug te zien bij andere duurzaamheidsprogramma’s die we op het moment onderzoeken en testen. Als blijkt dat deze programma’s net zo succesvol zijn als verwacht, passen we ze binnenkort toe in het hele bedrijf.” De foto van de River Terminal Wielsbeke is genomen door POM West-Vlaanderen.