Net afgelopen: de online persconferentie voor de komende editie van DOMOTEX in Hannover, van 19 tot en met 22 januari 2026. De belangrijkste boodschap: vloeren als productgroep staan niet langer meer op zichzelf, bezoekers van beurzen zijn juist op zoek naar een geheel van aanverwante productgroepen voor het interieur. En een oproep om de beurs vooral (weer) eens te bezoeken. Een goed idee.

“De beurs heeft zich opnieuw uitgevonden”, aldus beursdirecteur Sonia Wedell Castellano. “Om leidend te zijn voor de gehele interieurbranche als vak beurs hebben we 6 productgroepen in totaal, waaronder verf, behang en wandpanelen. Vloeren staan niet meer op zichzelf als product. De beurs is een platform voor professionals uit de gehele interieurbranche.” Nieuw in 2026 zijn de FEP Lounge (verzorgd door de Europese federatie van parketproducenten FEP) en de aankondiging hiervan heeft al sommige parketproducenten opnieuw laten intekenen voor deelname aan de beurs.

Architect Space is een ruimte die bedoeld is voor het aantrekken van de o zo gewilde doelgroep van architecten en projectinrichters. De exposanten in Hannover snakken naar gesprekken met deze professionals die niet altijd eenvoudig te benaderen zijn in de dagelijkse praktijk. Daarom zijn er ook rondleidingen gepland in de hallen 19 en 20 van het beurscomplex in Hannover. Studenten van de Technische Hogeschool in Hannover presenteren tijdens de beurs akoestische oplossingen, dus misschien helpt dit bij het aantrekken.

De directeur is eerlijk over het invullen van de beurs. Deze vindt over 6 weken plaats en iets meer dan 90 procent van de capaciteit is verkocht aan exposanten. “Kwaliteit boven kwantiteit. We willen als beurs ook meer bieden dan alleen maar stands met producten. We hebben presentaties over het toepassen van AI in de retail en ook actueel: het opnieuw inrichten van defensiefaciliteiten, nu de aandacht voor defensie in Europa zichtbaar toeneemt. Verder hebben we uitreikingen van diverse awards, zoals de Green Collection Award en Parquet Star en zijn er netwerkevenementen gepland door ons en door exposanten. We moeten elkaar weer zien te motiveren als interieurbranche, ook een speech van oud-bokskampioen Henry Maske, die gepland staat, kan inspireren.”

Op de presentatie Retailers Park, voor het eerst opgesteld in 2024, zullen 40 deelnemers staan op het gebied van verf, behang, wandbekleding, plafonds en akoestiek. Frank Böttner (DECOR-UNION) en Volker König (MEGA Gruppe), twee exposanten, gaven een korte toelichting op waarom zij van de partij zijn: “Beurzen na COVID hebben het niet eenvoudig gehad en moeten zich opnieuw bewijzen als platform. Er is alleen geen beter alternatief dus moeten we doelgroepen opnieuw zien te bereiken, juist door meer samen te werken vanuit het interieur. Het is de enige oplossing om relevant te blijven als bedrijf en als beurs.” Deze editie van Retailers Park telt 40 deelnemers , een verdubbeling van 2024. Twee maanden geleden was de beschikbare ruimte al volgeboekt en daarom is er nu extra ruimte bijgekomen om demonstraties te tonen van de verschillende productgroepen. Speciaal bedoeld voor ambachtslieden, die zich vaak toch al niet thuis voelden tussen de inkopers in pak. Ook zijn er 5 vakscholen met studenten in technische richtingen uitgenodigd voor de komende editie, iets wat de beurs tot nu toe nooit deed. De jeugd heeft de toekomst, zeker wanneer het om schilders en vloerenleggers gaat waar ook in Duitsland een schreeuwend gebrek aan is. “We moeten als interieurbranche de jeugd motiveren om te kiezen voor een ambachtelijk beroep in onze sector. De beurs is daarvoor een geschikt promotiemiddel. We moeten er echt actief op inzetten en duidelijk maken dat niet iedereen een influencer kan worden in het leven.”

De directeur glimlacht en zegt snel en soepel tegen de twee oudere heren: “Er komen zes influencers op uitnodiging naar de beurs om bezoekers juist voor de praktische kant te interesseren en te bewegen om naar de beurs te komen.” DOMOTEX is een feedback beurs en een peiling voor de stemming in de branche, zo gaan de heren onverstoorbaar verder: “Komt het salesteam blij terug van de beurs dan hebben we een goede eerste paar maanden van het jaar. En dan heeft de beurs voor ons gewerkt.”

Johan Magnusson is CEO van de Zweedse vloeren fabrikant Kährs en bestuurslid van de FEP. Hij is dus aanwezig op de beurs met twee petten op. “Ik kijk ernaar uit om weer terug te zijn in Hannover, na een pauze van enkele edities. De focus op het gehele interieur en op design heeft ons overgehaald om weer erbij te zijn. We bieden mooie, comfortabele, duurzame, kwalitatief hoogstaande en gezonde vloeren aan. Ons bedrijf is Zweeds erfgoed, maakt al meer dan 160 jaar vloeren bestaat als bedrijf al 470 jaar, we zetten in op Scandinavisch design dat op dit moment populair is en zijn de uitvinder van meerlaags parket.” Het bedrijf is op weg naar klimaatneutraal produceren in 2030 en klimaatpositief produceren in 2040. “Tijdens een beurs kunnen we alles laten zien aan bezoekers van over de hele wereld. Dit is een belangrijk platform voor onze producten, zoals de nieuwe collectie Life Authentic.” Dit is een dunne plank in lange en brede delen, ook in patronen. Geolied of gelakt, naar keuze. De instapkwaliteit Flora laat zien dat parket niet verschrikkelijk duur hoeft te zijn en toch heel duurzaam is. Het bedrijf staat in hal 21, stand D64 en Magnusson hoopt op veel bezoekers: “Op de FEP Lounge komen alle belangrijke spelers uit de branche bij elkaar, ik heb hoe dan ook het gevoel dat parket aan het terugkeren is op DOMOTEX.”

Er is een Innovation Area waar bezoekers niet alleen vernieuwingen kunnen zien en voelen maar er ook interactief mee aan de slag kunnen. Dit wordt verzorgd door het Mittelstand Digital Zentrum Handwerk, een instantie die de digitale omgeving wil integreren bij Duitse detaillisten. Want daar valt nog een wereld te winnen, zeker wanneer het gaat om aansluiting vinden bij jongere consumenten en hun belevingswereld. Het Zentrum heeft 8 vestigingen in Duitsland en helpt ook met e-learning, cybersecurity en het promoten van technische beroepen. : We moeten interactief dingen laten zien om bezoekers te trekken en langer vast te houden op een beurs”, aldus Dr. Martina Schneller van het instituut. “We hebben voor deze editie bijvoorbeel Smart Floors opgesteld met een bewegingssensor, praktisch wanneer ouderen vallen of als inbraakalarm. Er zijn schilderrobots, juist omdat er zo’n tekort aan opgeleide schilders is. Er is een AI programma voor de analyse van de lucht in een binnenklimaat: welke stoffen kunnen we detecteren? Er zijn VR brillen met een ruimteconfigurator voor het kiezen van patronen en kleuren bij de inrichting. En er is een chatbot die consumenten adviseert en helpt bij het zelf configureren van een interieur. Er is ook een gebrek aan verkoopadviseurs en mensen willen steeds sneller een passend totaaladvies. Technologie kan daarbij helpen. De chatbot is er inmiddels ook als docent bij de e-learning modules en als juridisch adviseur bij geschillen met consumenten.”

De EDRA is de club van Europese DIY-zaken en ketens. John Herbert richtte deze ooit op en hij houdt een vurig pleidooi voor het bezoeken van DOMOTEX 2026: “Ik snap niet dat er professionals zijn die niet naar beurzen gaan omdat er niets nieuws te zien is. Deze beurs is een van de 8 beurzen wereldwijd die wij actief promoten bij onze leden om te bezoeken. Let wel, we hebben inmiddels 232 leden uit 55 landen, ook buiten Europa, en zij vertegenwoordigen een omzet van 400 miljard euro. Wij komen alleen naar beurzen als er nieuwe dingen te zien zijn want wij zijn constant op zoek naar nieuwe producten! Beurzen zijn de barometer van de branche, een branche zonder beurs is ten dode opgeschreven. Ik zie het als een belediging wanneer een van onze leden naar een beurs gaat en zijn leverancier staat er niet, want de beurs is niet interessant genoeg om deel te nemen. Zelfs als marktleider hoor je hier te staan! Ik vind ook dat exposanten hun klanten actief moeten aanmoedigen om langs te komen in Hannover, dat doen wij als branche organisatie ook met onze leden. Meerdere keren per jaar aan het jasje trekken: je komt wel langs, hoor. Ik zie beurzen weer terugkomen als platform. Vergeet ook niet: als detaillist een paar nieuwe items tegenkomen en opnemen in het assortiment kan al het verschil maken voor het succes van het komende jaar!”

De beursdirecteur glimlacht en sluit af: “De combinatie van productgroepen vormt de kracht van onze nieuwe opzet. DOMOTEX fungeert als one stop shopping voor de interieurbranche. Dat maakt het een aantrekkelijke beurs om te bezoeken voor retailers, architecten, DIY ondernemers en andere interieurprofessionals. We hopen iedereen te mogen begroeten in Hannover van 19 tot en met 22 januari.”

www.domotex.de