Tien jaar nadat oprichter Lennart Groenewold tijdens zijn afstudeerstage het idee voor een online vloerenmerk ontwikkelde, viert Floer in 2025 zijn 10-jarig bestaan.
Wat begon als een kleine webshop groeide in een decennium uit tot een sterk Nederlands vloerenmerk met een landelijk en internationaal dealernetwerk. De afgelopen tien jaar stonden in het teken van productinnovatie, gecontroleerde groei en langdurige samenwerkingen met dealers in binnen- en buitenland.

In 2016 sluit Lennart Groenewolds broer Matthijs zich aan bij het bedrijf. Een jaar later volgt een belangrijke koerswijziging: Floer maakt de overstap van webshop naar groothandel en kiest bewust voor een exclusief dealerbeleid. Met onderscheidende collecties, waaronder het extra brede Landhuis Laminaat, wordt de basis gelegd voor het merk zoals het vandaag bekend is. Vanaf het begin speelt marketing een bepalende rol in deze ontwikkeling. Floer wordt in de beginjaren regelmatig omschreven als een ‘marketingbureau met een vloerenmerk’. Met vernieuwende, consumentgerichte marketing initiatieven zoals samenwerkingen met influencers, creëert Floer actief vraag bij eindgebruikers. Zo ontstaan Floer-fans en warme leads, die bewust naar aangesloten dealers worden geleid.
Deze strategie trekt het merk door de markt en vormt tot op de dag van vandaag een belangrijk fundament onder de groei. De doorbraak volgt in 2019 met de introductie van de Walvisgraat PVC-collectie. Deze lancering leidde tot een sterke toename van de naamsbekendheid, een snelle uitbreiding van het dealernetwerk en verdere groei van het team.

Ook tijdens de coronaperiode blijft Floer doorgroeien. De aanhoudende vraag resulteert in meerdere verhuizingen en een uitbreiding van de magazijnruimte van 300 m² naar ruim 4.000 m². De groei wordt meerdere jaren op rij erkend met FD Gazellen Awards en noteringen in de Financial Times FT1000-lijst van snelst groeiende bedrijven in Europa, waarbij Floer hoog scoort binnen de interieurbranche.Innovatie speelt een centrale rol binnen Floer. Het merk introduceert onder meer het MEGAMAT-keurmerk, waarmee PVC-vloeren een uitzonderlijk matte uitstraling krijgen, evenals Hybride Hout: echte houten vloeren gecombineerd met praktische eigenschappen van laminaat en PVC. Daarnaast breidt Floer het assortiment uit met extra brede PVC-vloeren binnen de Landhuis PVC collectie. Een recente mijlpaal onderstreept de impact van het merk: inmiddels ligt er meer dan 1,5 miljoen m² aan Floer-vloeren bij consumenten thuis.
“Floer begon als een afstudeeridee, maar is uitgegroeid tot een merk waar dagelijks talloze mensen op lopen,” zegt oprichter Lennart Groenewold. “Samen met ons team en ons dealernetwerk hebben we iets neergezet waar we trots op zijn. Dit jubileum markeert geen eindpunt, maar het begin van een nieuwe fase waarin innovatie, duurzaamheid en samenwerking centraal blijven staan.” Op 10-10 vierde het Floer-team samen met vrienden en familie het 10-jarig bestaan van het merk. Tijdens een feestelijke avond werd er geproost op het jubileum, verraste het team de Floer-broers met gepersonaliseerde pakketten en werd het team op zijn beurt verrast met verschillende optredens. Tot in de vroege uurtjes werd deze bijzondere mijlpaal gevierd, om maandagochtend, met lichte vermoeidheid maar volop energie, samen weer verder te bouwen aan de toekomst van Floer.
Meer informatie: https://floer.nl/10-jaar/






