Met 335,6 miljoen dollar (315,2 miljoen euro) als totale omzet over het vierde kwartaal van 2022 moet fabrikant Interface concluderen dat het een verlies heeft geleden van 1,2 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2021. Geen enorm verlies, maar toch.

Het gaat toch om een verschil van 24,6 miljoen dollar (23.1 miljoen euro), de netto verkoopcijfers over geheel 2022 is 1,3 miljard dollar (1,22 miljard euro). Dat is dan weer 8.1 procent hoger dan over geheel 2021, maar de dip zit dus echt in de staart van het afgelopen jaar. Bovendien, met in ogenschouw de gestegen kosten voor grondstoffen en productie, blijft er van de nettowinst een stuk minder over: 19.6 miljoen dollar (18,41 miljoen euro) voor 2022, een daling van maar liefst 64,5 procent ten opzichte van de nettowinst van 55,2 miljoen dollar (51,84 miljoen euro) van 2021.

“Interface heeft een sterke prestatie geleverd in 2022, gemeten naar alle producten en alle geografische markten. Met een totale groei in de netto verkoopcijfers met 8 procent blijft de vraag naar onze carbon neutrale en negatieve producten onverminderd sterk. De stijging van het aantal orders in 2022 met 6,5 procent getuigt hiervan”, aldus Laurel Hurd, CEO van Interface.