Een week na de rampzalige brand die het bedrijfspand van bamboeleverancier Moso in Zwaag grotendeels heeft verwoest is het duidelijk dat de Westfriezen de draad, zo goed en zo kwaad als het lukt, weer hebben opgepakt. José de Ruiter-Luken, verantwoordelijk voor marketing bij Moso: “Het is hartverwarmend om te zien hoe klanten en andere bedrijven in de regio met ons meeleven en hulp aanbieden. Het helpt ons om er weer bovenop te komen.”

Door nog onbekende oorzaak brandde het pand, dat in 2015 werd geopend, vorige week vrijdagavond vrijwel volledig uit. Het vuur ontstond in het magazijn en de sterke wind die avond zorgde er voor dat de brandweer helaas geen mogelijkheid had om het vuur te bedwingen voordat het magazijn afbrandde. Het kantoorgedeelte werd aanvankelijk door het vuur gespaard, maar omdat de brandmuren die het kantoor van het magazijn scheiden zo enorm zijn beschadigd moet ook het kantoorgedeelte (met de indrukwekkende bamboe trap) als verloren moet worden beschouwd. Op de foto het pand voor de brand.

Vorig weekend werd vooral besteed aan het opvangen van de medewerkers. Dit gebeurde in een ruimte van de lokale vestiging van de Rabobank, van waaruit de kantoormedewerkers vanaf afgelopen maandag nu hun werk doen. “We zijn heel blij met deze tijdelijke huisvesting van waaruit we klanten kunnen informeren. Omdat we in de cloud werken konden we maandag computers aanzetten en meteen aan de slag. We zijn bijna zover dat we een andere lokatie kunnen betrekken om vanuit daar ons werk te doen, maar we zijn de Rabobank zeer dankbaar voor dit gebaar.”

Op de site van de bamboeleverancier staat een zeer uitgebreide lijst van vragen en antwoorden hoe het nu voorlopig verder moet. Naast de directe gevolgen van de brand gaat het bedrijf ook in op, bijvoorbeeld, vragen van de invloed van het COVID-19 virus op de leveringen vanuit China.

www.moso.eu/en/moso/newsroom/devestating-fire-at-moso-international-bv