Gistermiddag heeft bij Albers Parket in Weert de kickoff plaatsgevonden van een nieuwe (winkel)campagne om parket meer onder de aandacht te brengen bij consumenten. Dit initiatief is afkomstig van de Stichting Promotie Houten Vloeren in samenwerking met de Parket Alliance.

Ongeveer 90 genodigden kwamen af op deze eerste van in totaal 5 bijeenkomsten door het land. Na een openingswoord door gastheer Edwin Cools (directeur Albers Parket) en een toelichting door Wil van Geel (Voorzitter Parket Alliance) over het samen optrekken voor deze nieuwe campagne was het de beurt aan Guido Brouwer van GB10 Creative Agency uit Rotterdam om de nieuwe campagne toe te lichten.

De campagne beoogt consumenten meer informatie en duidelijkheid te geven over houten vloeren als alternatief voor het alomtegenwoordige PVC. Het marktaandeel parket moet omhoog en dus moet de nadruk worden gelegd op het benadrukken van de natuurlijkheid, duurzaamheid en tijdloze elegantie van hout en moeten vier misconcepties bij consumenten worden weggenomen: hout is enorm duur, het kan en mag niet op vloerverwarming worden gelegd, het is enorm onderhoudsgevoelig en het kappen van bomen voor vloeren is niet duurzaam. Guido (op de foto’s): “Nederland scoort Europees gezien het laagst in kennis over en waardering voor houten vloeren. Mensen raden elkaar houten vloeren af. Met de verkeerde argumenten die ze hebben gezien of gehoord op verjaardagsfeestjes of in gesponsorde woonprogramma’s. Daar valt veel te winnen.” Hij benadrukt, bijvoorbeeld, in vloerenwinkels het duidelijk aangeven van wat precies welk type vloer is, met uiteraard extra aandacht voor houten vloeren. “De consument weet vaak niet welke vloer wat is en wordt, zo weet ik uit eigen ervaring, als snel naar de PVC afdeling geloodst. Vandaar dat we de aandacht in de winkel en daarbuiten gaan vangen met de slogan: Als je van écht hout…De perceptie van hout moet veranderen van lastig en ingewikkeld naar mooi en tijdloos. Er is geen huis dat door een makelaar wordt aangeprezen met een mooie PVC vloer, maar wel wanneer er een houten vloer ligt.”

De paraplu van de nieuwe campagne is de site eerlijkevloeren.nl die bedoeld is voor consumenten, retailers, aannemers en architecten. Het symbool van deze site en van de gehele campagne is een eekhoorn die in alle uitingen van de campagne (signage en ander POS materiaal waaronder een informatietotem, plafondhangers en bedrijfskleding) terugkeert. Het POSM pakket wat bij deze campagne hoort is gratis voor leden met een gouden lidmaatschap van de Stichting Promotie Houten Vloeren, zilver leden betalen 250 euro. De volgende regionale bijeenkomsten staan gepland voor:

29 januari, Veno, Drachten, vanaf 15 uur

5 februari, Moso, Hoorn, vanaf 16 uur

12 februari, Lieverdink, Doetinchem, vanaf 15 uur

26 februari, JOKA, Rotterdam, vanaf 13: 30 uur. 

Een uitgebreid verslag van deze kickoff leest u in het komende nummer van Vloeren Business Magazine.