UIT DE VLOEREN BUSINESS MAGAZINE RUBRIEK ‘DE LEZER’

Theun Voituron: ‘Mijn uurtarief beslaat niet alleen dat uurtje werk, maar uit de 30 jaar ervaring die ik in dat uur stop, waardoor ik in dat ene uur kan doen wat ik doe!’

Naam: Theunis Voituron uit Den Haag

Leeftijd: 54

 

Gezin: Gelukkig getrouwd met Reni. We hebben een zoon en een dochter.

Bedrijf: Th. Voituron & zn Parket en Timmerwerken

Sinds 2017 is dit bedrijf een vof geworden door de instroming van mijn 25 jarige zoon Peter Voituron. Ik vind het geweldig dat hij mijn compagnon is geworden.

Vorige bedrijven/werkgevers: Firma Dekker, Avips

In de branche sinds: Ik werk in deze branche sinds mijn 16e. Sinds 1984 ben ik ‘eerste zelfstandige’ Vloeren.

Rijdt: Een bus: Mercedes Vito. Uiteraard vanwege de ruimte. Maar Mercedes staat ook voor Duitse betrouwbaarheid. Hiervoor reed ik een Peugeot Boxer. Dat was minder succesvol, wat een understatement is.

Welke muziek luister je in de auto: Meestal heb ik de Radio aan: Radio 10, Rob van Someren of BNR. Ik mag ook graag luisteren naar Jack Johnson.

Eerste wat je in de ochtend doet: Koffie.

Hekel aan: Onredelijke klanten en werken die geen goede voorbereiding hebben gehad.

Slaapt op een (type bed): Boxpring van Ikea. Ik dacht de Sultan.

Vloer thuis: Laminaat van Quickstep (woon tijdelijk in een huurwoning)

Leukste onderdeel van je werk: Oplossingen vinden voor problemen. We zetten mensen op de maan. Overal is een oplossing voor. Het blijft leuk om het gezicht van mensen te zien wanneer ze eindresultaat waarnemen.

Kleding: Mijn vrouw zorgt al jaren dat ik er tot in de puntjes verzorgd uit zie. Over het algemeen draag ik graag kleding van Gant en Tommy Hilfiger. Maar meestel draag ik mijn werkkleding: werkbroek, polo en werkschoenen.

Werkt graag met: SLC en Bona

Mooiste materiaal om mee te werken: Goede kwaliteit hout. Eigenlijk alle kwaliteitsproducten.

Jouw smaak vloer: Visgraat in boekvorm

 

Wat maakt een vloerenlegger een goede legger? Vakkennis, aandacht voor zijn werk en dat ene stapje extra.

Geur: Cacharel

Sport en niveau: Ik heb vroeger gebokst en tegenwoordig korfbal ik gezellig bij ‘De Recreanten’. Hier vind ik ook na het sporten mijn ontspanning.

Voetbalclub: Feijenoord. Geen branie en alleen hard werken wordt gewaardeerd.

Als ik niet werkzaam zou zijn in de branche, dan: Zou ik de wereld rondzeilen.

Welk bedrijf bewonder je en waarom: Parketgroothandel A12 uit Zevenhuizen. Michael van der Lem is altijd zeer actief. Een echte ondernemer, uit ‘het juiste hout gesneden’.

Drinkt: Gentleman Jack

Rookt: Tot mijn spijt Marlboro.

Slechte gewoonte: Kan niet tegen gezag: Ik moét helemaal niks.

Gaafste wat ik ooit gedaan heb: Gezeild in Griekenland met ’s nachts extreem slecht weer.

Favoriete restaurant: Catch in Scheveningen

Blunder: SMS gestuurd naar de verkeerde persoon

Beurzen: De Parketbeurs in Gorinchem (INCODA, red.). De laatste jaren ga ik wat minder frequent want ik heb het erg druk en de laatste jaren zag ik veel van hetzelfde, dus de noodzaak was er ook niet. Al blijft het altijd leuk om beurzen te bezoeken. Het gaat mij vooral om de producten, niet om de rompslomp eromheen.

 

 

Beatles of The Stones? Stones

Leest: Vooral blauwe enveloppen. Maar ik lees ook graag op een rustig moment Vloeren Business Magazine. De redactie van het vakblad blijkt altijd goed geïnformeerd en het blad brengt me nieuwe ideeën en kennis. Ik vind het ook leuk om te lezen over de ondernemers. En ik vind het knap dat leveranciers iedere keer weer nieuwe dingen weten te presenteren. Voor al de online kanalen heb ik geen tijd, al zie ik wel diverse nieuwsbrieven van heel veel media voorbij komen en het best interessant zal zijn.

Acteur/actrice: Jack Nicholson

Land: Australie

Vakantiebestemming: Canarische Eilanden en Barbacan

Wat ga je doen als je groot bent? Heel veel zeilen

Trots op: Mijn kinderen

Maak me zorgen over: Zorgen zijn voor morgen. Al bedenk ik me soms wel eens dat een populair materiaal als PVC heel lang na blijft werken in het milieu. Een uitdaging voor de branche waar de knappe koppen ongetwijfeld wat op zullen vinden. Ik hoop dat mensen voor het duurzame werk gaan, al heeft dat zijn prijs.

Vloerenbranche: Er moet nadruk worden gelegd op het vak en de service. Minder op de prijs. Dat geldt ook voor het leggen van een vloer. Ga voor de ambacht. De consument moet zich het volgende realiseren: mijn uurtarief beslaat niet alleen dat uurtje werk, maar uit de 30 jaar ervaring die ik in dat uur stop, waardoor ik in dat ene uur kan doen wat ik doe!

De branche….: De branche heeft een ernstig tekort aan vakkennis. Dat komt in mijn ogen door het internet. Mensen denken door het zien van een filmpje op Youtube dat ze een vloer kunnen leggen en het niet meer hoeven te leren. Ze trappen die vloer erin en even later is het tranen met tuiten. Lijmkeuze, ondergrondkeuze, afwerkkeuze, er zijn zoveel variabelen waarmee je te maken hebt bij het goed leggen van een vloer, daar is vakkennis en ervaring voor nodig. Instroming van jongeren is daarom belangrijk, vakkennis moet doorgegeven kunnen worden. Ben ook daarom erg blij met mijn compagnon: m’n zoon Peter.

Mooiste project waar je aan gewerkt hebt: Ik heb onlangs een visgraatje van 90 jaar oud in ere mogen herstellen. Prachtig om te doen.

Welk vloerenbedrijf steekt er met kop en schouders bovenuit: Dan ga ik lekker voor mijn eigen bedrijf: Th. Voituron & zn Parket en Timmerwerken. Mag dat?