MEISTER presenteert een collectie laminaatvloeren met aangefreesde MULTICLIC-verbinding, speciaal voor de Nederlandse markt. De collectie is tot stand gekomen na uitgebreid marktonderzoek en bestaat uit 32 decoren. “De Nederlandse winkeliers herinneren zich vast de Trend-collectie nog wel van een aantal jaren geleden”, vertelt Jethro Verhauwert, market research manager export. “Die was ook speciaal voor Nederland ontwikkeld. Deze nieuwe collectie is een vergelijkbaar initiatief.”

Dat de Nederlandse markt een vooruitstrevende en soms tamelijk eigenwijze is, is MEISTER ook niet ontgaan. “Daarom is het ook altijd goed om speciaal voor Nederland apart marktonderzoek te doen. Wij zijn langs de detaillisten gegaan, om van hen te horen wat de Nederlandse consument en detaillist wenst. En daar spelen we nu op in.” Uit dat marktonderzoek kwam scherp naar voren dat een groot deel van de Nederlanders een sterke voorkeur heeft voor een laminaatvloer met een aangefreesde verbinding. Verhauwert: “Onze in 2016 geïntroduceerde Premium- en Classic-collecties zijn uitgerust met een falldown-systeem, met uitzondering van de Classic-collecties LD 75, LC 75 en LC 55 die reeds een aangefreesde MULTICLIC-verbinding hebben. Deze beide collecties blijven vanzelfsprekend in de handel verder beschikbaar.”

De ‘Nederlandse’ collectie bestaat uit twee Premium- en drie Classic-uitvoeringen. “Daarin zitten niet alleen de succesvolste decoren uit al onze collecties, maar ook 2 speciale en nieuwe eik-varianten: Mare en Pacific.” Bovendien zit er met LD 80 ook een nieuwe korte brede plank met langse groef in de collectie, die sterk inspeelt op de smaak van de Nederlandse consument. De Premium-vloeren van MEISTER verschillen van de Classic-uitvoeringen door hun antistatische eigenschappen en de afwerking met Diamond Pro en Aquasafe.

Natuurlijk hoort bij een op de markt afgestemde laminaatcollectie ook een speciale presentatie, die het voor verkopers makkelijker maakt de klant te informeren en overtuigen. “Er komt zowel een basic als een luxe uitvoering”, vertelt Verhauwert. In het laatste geval gaat het om een moderne schuifladen presentatie. “Die bestaat uit makkelijk uit te schuiven monsterborden. Zo kan de winkelier de klant goed adviseren, want de verschillende kleuren zijn zo eenvoudig te vergelijken. Bovendien kunnen de monsterborden uit de presentatie gehaald worden, om ze op de grond te leggen.” Afhankelijk van de winkelsituatie en de beschikbare ruimte kan de winkelier de presentatie zowel in een open ruimte als tegen de wand plaatsen. De basic-presentatie bestaat uit vier bokjes met eenzijdige lichte monsterborden voorzien van een ingefreesde handgreep.

Extra in de ‘Nederlandse’ collectie zijn de Premium: LD 300 25 en LD 300 20 (beide lange planken), plus de Classic LD 95 (lange plank), LD 75 (standaard plank) en LD 80 (korte, brede plank).

Meister wordt in Nederland verdeeld door de groothandels Viehoff, Heditex, Schadebo en de Eik.